Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Identiteit / samenleving

• GO

Een hoop mensen hiet hebben het maar over de Nederlandse identiteit en samenleving. Alsof deze altijd hetzelfde is gebleven. Dat is natuurlijk niet zo. Onze samenleving en identiteit is niet eens te vergelijken met die van de mensen hier van zo'n 50 jaar terug. Laat staan met die van zo'n 500 jaar terug. In de jaren zestig van de vorige eeuw gebeurde er ook een hoop waar een grote groep mensen eerst bang voor was. Onze hele kijk op sexualiteit veranderde zo'n 180 graden , de vrouwenbeweging en ga zo maar door. Een samenleving die stil staat leeft niet. Ook nu veranderd er weer vanalles. Dat is nooit zonder slag of stoot gegaan en dat gaat het nu ook niet. De samenleving in de hele wereld veranderd en de mensen dus ook. Over 50 jaar hebben we met z'n allen weer 1 Nederlandse identiteit en die zal dan ook wel weer veranderen waarop dan behoudende mensen ( christen / moslim / hindoe / jood of ongelovig) dan tesamen tegen ageren.

• J Borgers

Een kort antwoord en daar is alles mee gezegt.

De bevolkingsgroep die ingeprent wordt haar eigen belang achter te stellen, haar territorium af te staan en haar identiteit prijs te geven, wordt de natuurlijke drang tot zelfbehoud ontnomen.

Als je als persoon niet opkomt voor je eigen identiteit delf je in de voortdurende concurrentieslag met anderen het onderspit. En dat geld voor staten en culturen.

• GO

Sorry maar niet mee eens. 1 We staan geen territorium af, we delen het. 2 We geven onze identiteit niet op hij veranderd alleen maar.

Er zijn 16 miljoen Nederlanders , het overgrote deel daarvan is autochtoon, gevolg : ook die veranderde identiteit zal grotendeels lijken op die van de autochtonen

• André

Grotendeels mee eens.

Het beleid op bv. economisch gebied is juist gericht op versterking van de eigen slagkracht om de “strijd” met de internationale concurrentie aan te kunnen gaan.

Vreemd dus dat het verdedigen van persoonlijke en Nederlandse belangen vaak in een kwaad daglicht wordt gesteld.

• J Borgers

Een volk zonder bewust beleefde identiteit ontaard op den duur in een verzameling mensen, levend binnen een staatsverband,waarbinnen de samenhang verdwijnt.

Een dergelijk volk bouwt op den duur geen samenleving meer, maar een los verband van individuen en op zijn best kleine fluide gemeenschappen.

• GO

Ik zeg helemaal niet dat we onze identiteit niet bewust beleven. Juist als je je bewust bent van je identiteit weet je dat die aan veranderingen onderhevig is.

Het feit dat de mens altijd weer in staat is gebleken zich aan de eisen van de tijd / omstandigheden aan te passen heeft ervoor gezorgd dat we nog steeds overleven.

Vasthouden aan het oude is alleen maar een teken van zwakte en angst. We kunnen echt veel meer aan dan jij denkt.

• J Borgers

Ik hoop voor jou dat de vele die hun leven hebben gegeven in 1940 1945 niet voor niets is geweest, voor volk en Vaderland, en dat moet nog steeds zo zijn, er kan en mag altijd plaats zijn voor iedereen, dat is al eeuwe zo.

• dribibu

alleen de praktijk is dat er in Nederland 1 miljoen Moslims wonen waarvan 5% extremistisch is, en volgens de arabist Hans Jansen zelfs 10 tot 15%. Die mensen zijn echt niet zo tolerant als mensen als jij en ik.

Ik neem aan dat jij ook liever bepaalde vrijheden niet op wilt geven: af en toe een blowtje, xtc-tje, nudistenstrandje, leuke muziek etc.

Kortom je stelling is leuk, maar m.i. vergeet je dat ook jij vrijheden zult verliezen als extremisten niet hard aangepakt worden. Dus wees maar blij dat zgn behoudende autochtone nederlanders het opnemen voor hun identiteit.

Hans

• GO

In 40 - 45 vochten ze voor de vrijheid ( een buitenlandse macht wilde ons overheersen) . Ik zie echt het verband niet tussen dat en een identiteit die veranderd door de eisen van de tijd. Ook in de jaren 30 / 40 /50 veranderde er veel

( de arbeider kreeg een stem ) Trouwens ….. er vochten toen ook islamieten aan onze kant.

• GO

Sorry maar blowen ,xtc, naaktlopen etc doe ik niet. Verder zeg ik ook niet dat je de extremisten niet hard moet aanpakken. Juist wel ! maar ook dan blijven er nog zo'n 90 tot 85 % moslims over en zal onze identiteit toch wel veranderen.