Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

is het niet zo???

• Teyco

Hallo,

een vraag van mij aan jullie,

zoals jullie weten is het onderwerp terrorisme een hot item tegenwoordig, helaas gaat dit vaak gepaard met het geloof islam, je zou bijna zeggen dat dit tegenwoordig in een adem wordt genoemd met het terrorisme….

voorheen en daar mee bedoel ik voor de aanslagen van 09-11… was het terrorisme ook een onderdeel van europa….bijvoorbeeld ira/ eta enz…

waar ik naar toe wil is het volgende… in veel islamitische landen is het terreur al jaren aanwezig, deze islamitische landen voeren al jaren strijd met het zogenaamde islam fundementalisten… zo ook Turkije waar ik vandaan komt kent islamitische terreur, dit omdat Turkije in hun ogen te veel richt op de westerse wereld.. deze mensen hekelen de Kemalisten (volgelingen van Kemal Ataturk) die net als Thorbecker staat en geloof scheide en vrouwen kiesrecht gaf (1924 dacht ik)…

wat ik niet snap in de discussie die men probeert te voeren hier in NL is het volgende, men probeert het terreur te koppelen aan de islam….men doet rare verzoeken zoals die van Bokestein met het verzoek bijvb om koning Mohammed van Marocco te vragen uitspraken te doen tegen het terreur terwijl die man paar maanden geleden nog te kampen had met een aanslag in casablanca waar meerdere onschuldige moslims het leven lieten.

Wat ik erg jammer vind is dat men bepaalde waarheden niet wil zien…ik zal een voorbeeld geven….sommige zogenaamde terroristen zijn jaren lang door het westen en voornamelijk Amerika gefinancierd en zelfs door hun opgericht… zo ook Bin ladin en de zijnen..destijds toen Ladin en zijn oorlog tegen rusland begon ivm invasie van Afganistan noemden wij deze mensen hier in het westen vrijheidsstrijders en noemden de russen deze mensen terroristen… nu lijken de rollen omgedraaid…. Veel westerse landen probeerden door bepaalde minderheidsgroepen te steunen een land van binnen op te breken zodat het gevestigde regime het onspit moet delven zonder dat het westen zogenaamd er iets mee te maken heeft…

Na de oorlog in Afganistan had men niks meer aan de groep Ladin en de strijders die men vanuit noord-afrika (mujehadin) zijn geronseld omdat rusland zich terug trok uit die gebieden, het Amerikaanse buitenlandbeleid en voornamelijk de onvoorwaardelijke steun aan israel heeft bepaalde groepen die men zelf heeft opgericht doen keren tegen de oprichters ervan……

Zo werden mensen die ze zelf hebben geronseld en zelf hebben getraind in eens de vijand van hun zelf….

De islamitische arabische wereld ziet dit met wantrouwen aan….ik zal nog een vorbeeld geven..

zoals je weet zijn er een aantal landen in de arabische wereld die gerekend worden tot bondgenoten zo ook saudie arabie…veel arabische volkeren zijn hierdoor erg wantrouwend geworden richting het westen…de reden hiervoor is simpel….veel landen in de omgeving van midden oosten hebben of een embargo of worden bedreigd met eventuele oorlog ivm misdaden tegen de menselijkhied/ of tal van andere redenen…..hoe kan het dan zijn dat een land als saudi arabie een bondgenoot is van het westen als daar in volgepakte stadions mensen onthoofd worden…de enige reden dat dit getollorerd wordt is omdat de VS hier 300.00 man mocht stationeren…dit is toch vreemd?? Kijk de mensen in de arabische wereld weten dit soort dingen en zien dit ook gebeuren, hierdoor neemt de liefde voor het westen niet toe en dat is zacht uitgedruk, ze zien dat sommige landen zoals saudie arabie en israel altijd het hand boven het hoofd wordt gehouden….

de eenvoudige arabier ziet dit en heeft zo meer sympathie voor iemand die dit bestrijd dan iemand die zegt dat ze democratie komen brengen en vrijheid…..

dit alles wat ik hierboven heb geschreven is niet om terrer te rechtvaardigen, integendeel zelfs want ben zelf tegen elke vorm van geweld…..

echter neemt het het feit niet weg dat de islamitische wereld al jaren te maken heeft met deze vervelende groepen mensen, en dat als het hier gebeurt men ons gelijk in die hoek wil drukken van mensen die het dus eens zijn met geweld…

mijn oproep is dan ook om het woord terreur wat vele vormen kent los te koppelen van de islam die dus ook al jaren vecht tegen dit kwaad, zodat we de handen ineen kunnen slaan en tesamen deze groep kunnen aanpakken…ipv dat je tot die groep behoort omdat je moslim bent in de ogen van de autochtone medelander…

ik vind ook dat Balkenende dit had moeten doen in de dagen na de aanslag op de twin towers… om zo gelijk duidelijk te maken dat onze vijand een gezamelijke vijand is en niet een is die met goedkeuring van de islam dit doet……

• loe

Je bent ziende blind, want de terreur wordt toch uitgeoefend uit naam van de islam met publiekelijk vele sympatisanten!?

• romke van dijk

Ik heb er niets aan toe te voegen.Eens dus. Terrorisme is niet het exclusieve gebied van wie dan ook.

• Teyco

Publiekelijk vele sympatisanten??? kun je dat nader verklaren??

• dribibu

ik ben het ook eens met Teyco. Tegelijkertijd hoop ik wél dat meer moslims in Nederland dit zelfde gaan zeggen, en duidelijk maken dat ook zíj tegen de extremisten zijn. IK zou dat i.i.g. op prijs stellen.

Hans

• Teyco

Hans,

merendeel moslims is het daar mee eens, alleen wil men dat niet zien…

laatst had ik een post geplaatst van honderden marrokanen die de straat op zijn gegaan in Den Haag om zich uit te spreken tegen deze gebeurtenissen en dan heeft men weer het argument dat het er niet genoeg zijn enz enz…..

er zijn ook heel veel nederlanders die wel nuchter genoeg zijn om er in iedergeval iets positiefs van in te zien, maar lijkt wel of welke aktie dan maar ook nooit genoeg is…..

• anita

luister eens dit is aan de orde oa binnen het geloof. bron : nederlands dagblad en geplaatst op 23 - 4 -2004. dus het was al voor de dood van theo van gogh.

ik val jou niet aan hoor . mijn man heeft ook een moslimcollega en een hele aardige jongen . zijn we pas nog mee uitgeweest.

DEN HAAG - Het boek De weg van de moslim en de verspreiding ervan moeten binnen het huidige strafrecht worden aangepakt, vindt de SGP. ,,De ophef is terecht'', zegt Kamerlid Kees van der Staaij. ,,Ik schrik van de inhoud.''

In het boek, dat onder meer via de Amsterdamse El Tawheed-moskee wordt verspreid, wordt bijvoorbeeld geweld tegen vrouwen en het vermoorden van homo's goedgekeurd. Ook zijn er aanwijzingen hoe dit moet worden gedaan. Zo kunnen volgens het boek homo's met het hoofd naar beneden van een hoog gebouw worden gegooid en vervolgens gestenigd.

SGP'er Van der Staaij vraagt zich af of in Nederland niet te snel wordt gezegd dat de islam een vredelievende godsdienst is. ,,Tot nu toe wordt er vrij geruststellend over gesproken; de uitwassen zouden slechts incidenten zijn. Binnen de islam lijkt de verbinding met geweld echter toch sterk aanwezig. Wanneer ik hoor dat dit boek op behoorlijk wat belangstelling van met name Marokkaanse moslims in Nederland mag rekenen, is dat een buitengewoon ernstige zaak. Hier worden strafrechtelijke grenzen overschreden.''

De SGP'er zegt niet direct op te willen roepen tot aanscherping van de wet. ,,Ik heb geen aanleiding om te denken dat de overheid hier machteloos tegenover staat. Ik ga er vooralsnog van uit dat dit binnen ons huidige strafrecht kan worden aangepakt. Ik ben ook benieuwd wat het kabinet hieraan wil doen. Ik hoop niet dat de zaak op z'n beloop wordt gelaten.''

Een sluiting van de El Tawheed-moskee, van waaruit het boek onder meer wordt verspreid, sluit Van der Staaij niet op voorhand uit. ,,Het is niet de eerste keer dat deze moskee negatief in de belangstelling staat, maar tegelijkertijd is er voor zover ik weet geen sprake van strafrechtelijke veroordelingen. Mocht er sprake zijn van herhaalde veroordelingen, dan zou je over sluiting kunnen spreken. Vanzelfsprekend moeten er voor het ontbinden van een vereniging of stichting heel hoge eisen gelden. Ik wil graag weten hoe de betrokken ministers hier over denken.''

SGP-Kamerlid Van der Staaij is niet bang dat het aanpakken van het boek en mogelijk de moskee de godsdienstvrijheid inperkt. Hoewel hij toegeeft dat de Bijbel ook niet ‘geweldsvrij’ is, is dat volgens Van der Staaij niet vergelijkbaar met het boek De weg van de moslim. ,,De strekking van dit boek is heel anders. Die is niet vergelijkbaar met een uit het verband gehaalde bijbeltekst. Het gevaar is altijd dat we losse teksten onder de loep nemen. Daar moet je mee oppassen. Maar de uitlatingen in dit boek zijn zodanig verwerpelijk, dat alle instrumenten benut moeten worden om ze te bestrijden.'' Volgens de SGP'er komt de moskee niet weg met de verklaring dat ze het boek enkel te koop aanbiedt tussen andere boeken. ,,Wie boeken met een dergelijke strekking verkoopt, kan niet doen of z'n neus bloedt.''

Van der Staaij wil een mogelijk verbod op het aanstellen van imams uit het buitenland, zoals nu veelvuldig gebeurt, overwegen. ,,Op zichzelf gaat er van het aanstellen van buitenlandse imams een negatieve invloed van uit. Ik zou graag zien dat de overheid zelf eisen gaat stellen. Toch heb ik daarbij wat meer geduld dan bij de aanpak van het boek, want wat daarin staat is niet aanvaardbaar.''

ChristenUnie-fractievoorzitter André Rouvoet wil de zaak nog verder bestuderen, maar zegt niet ,,vooraan te willen staan in het aandringen op maatregelen''. ,,We moeten ons niet laten meeslepen in de commotie. De inhoud van het boek is opmerkelijk, er moet zeker naar worden gekeken. Strafbare feiten moeten worden aangepakt. Maar op dit moment heb ik niet de neiging te vragen om het aanscherpen van de wet.''

Het is niet voor het eerst dat er ophef is over de Amsterdamse moskee El Tawheed. Na incidenten in het verleden, trok vorige week de Amsterdamse wethouder Abouteleb (Integratie) bij het moskeebestuur aan de bel. Toen ging het nog over een boek waarin vrouwenbesnijdenis werd gepropageerd. Aboutaleb vindt dat de moskee zich telkens op een negatieve manier profileert, waardoor hij twijfelt of die nog wel een serieuze gesprekspartner kan zijn.

Nu ook het boek De weg van de moslim via de moskee wordt verspreid, is de Tweede Kamer in het geweer gekomen. De ministers Donner (Justitie), Remkes (Binnenlandse Zaken) en Verdonk (Integratie) moeten volgende week tekst en uitleg komen geven.

Het gewraakte boek is onderdeel van een driedelige Nederlandstalige serie. Deze boeken zijn ook verkrijgbaar in andere boekhandels. De El Tawheed-moskee stelt dat de boeken in vroeger tijden door islamitische geleerden zijn geschreven. ,,Ze hebben duiding nodig. Het zijn boeken die voor meerdere uitleg vatbaar zijn.''

• Teyco

Anita,

wat bedoel je met deze tekst…..ik ken het want het is breed is de media geweest…

maar wat heeft dit te maken met het geen wat ik geschreven heb…….kun je dat misschien verduidelijken?

• anita

nou wat ik bedoel is dat het mijnsinziens lijkt dat er binnen de moskee dus binnen het geloof een enorme haat toestand is die daar gevoed wordt. ik ben jehovahs getuige geweest en daar gebeurde ook dingen die in mijn ogen niet konden. ik ben eruit gestapt. ik wil dus niks te maken hebben met jehovahs getuigen. ik ben het wel eens met bepaalde ideeën . maar wat dus voor niet moslims verwarrend is denk ik is dat je dus veroordeeld als moslim maar wel erbij aangesloten zit. snap je. het is of het één of het ander .in mijn ogen dan.

• Teyco

De teksten van het boek waarop jij doelt komen 1400 jaar geleden, indien we bijvoorbeeld de tora of bijble bij pakken zitten er net zo kwetsende teksten bij, toch vraagd niemand hen of zij eens zijn met die gedachten en doen ze het wel dan zegt men dat men dat in contekst moet zien…..waarom niet bij de Koran?? dit soort teksten uit boeken zijn verwerpelijk en vooral in de tijd waarin we leven…..