Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Honderden Marokkanen demonstreren tegen geweld

• Teyco

Honderden Marokkanen demonstreren tegen geweld

Uitgegeven: 6 november 2004 13:41

Laatst gewijzigd: 6 november 2004 13:51

DEN HAAG - Enkele honderden mensen zijn zaterdag om 13.00 uur samen gekomen op het Oranjeplein in de Haagse Schilderswijk. Zij demonstreren naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh tegen geweld en voor vreedzaam samenleven in Nederland. De demonstratie is georganiseerd door Marokkaanse organisaties in Den Haag.

Vanaf het Oranjeplein vertrok rond 13.30 uur de stoet via de Hoefkade en de Stationsweg naar het Spuiplein. Vooral Marokkaanse mannen lopen mee. Ook heeft een enkele Nederlander en vrouw zich bij de stoet aangesloten.

De deelnemers dragen borden en spandoeken bij zich. Daarop staan leuzen als ‘Geen kogels maar woorden’, ‘Niet doden namens mij’ en ‘Islam is vrede’.

De Haagse imams hebben vrijdag in het gebed hun achterban opgeroepen mee te lopen in de demonstratie. De organisatoren, onder wie de multiculturele instelling MCI, de Amazigh(Berber)beweging in Nederland en de Marokkaanse Buurtvaders Schilderswijk, willen duidelijk maken dat de moord een aanslag is op de vrijheid van meningsuiting en de multiculturele samenleving.

Democratie

“Marokkaanse democraten maken zich zorgen over de grote rol van sommige orthodoxe moskeeën”, zei een woordvoerder van de MCI. "Zij zetten onze jongeren aan tot dit soort afschuwelijke daden. Alle moslims en Marokkanen worden hierop aangekeken, terwijl juist heel veel democratische Marokkanen keihard werken aan democratie, verlichting en een respectvol, vreedzaam samenleven met iedereen.

We zien dat Nederlanders bang worden voor moslims en andersom. Met deze demonstratie willen we de wederzijdse angst verminderen", aldus de woordvoerder.

• GO

Een heerlijk bericht !

Nu ff de reakties afwachten van iedereen hier die riep dat de marokkanen niets van zich lieten horen.

• Teyco

:-) het is in ieder geval wat……..

• Jacqueline

Honderden????????????

Van de 1 miljoen islamieten?????????

Laat me niet lachen

• GO

Goed lezen Atheïst, de oproep was gedaan aan de Haagse Moskee gangers. Denk niet dat alle 1 miljoen islamieten in Den Haag wonen.

• Teyco

er moet ergens een begin zijn……en er zijn volgens mij rond de 300.000 marrokanen in NL….

ik vind het toch positief…..

je hoeft niet daar te zijn om het het oneens met die mafkees te zijn….

bijna iedereen vond het verschrikkelijk wat er is gebeurt, indien je vindt dat dat alleen te pijlen is aan de hoeveelheid aan mensen wat opkomt dagen bij zo een demonstratie dan is de aantal dat op de dam stond op de desbetreffende dag toch ook weinig, want dan hadden er 16.000.000 moeten staan of niet dan…

• Peeterse

Ik vraag me af hoeveel demonstranten de straat opgaan als er, God verhoede,

een prominente moslim wordt omgelegd. Op z'n minst 10.000den, als ruwe

schatting.

• GO

Eerst werd er gezegd dat ze niets van zich lieten horen. Nu laten ze wat horen is het weer niet goed. Wat willen jullie nou ?

• ria de leeuw

Ik zie het als een prima stap!

Misschien kun je een landelijke demonstratie opzetten atheïst…misschien lopen er dan blank en gekleurd meer mee tegen het kapot maken van de democratie!

Ik zou het een prima actie van je vinden….

En er is veel lef voor nodig vandaag daar met een paar honderd man te lopen…

We zullen samen moeten werken om een ieder die onze democratie kapot wilt maken een halt toe te roepen!

Met miljoenen (ongeacht huidskleur of geloof) de straat op…dat zou pas een goed antwoord zijn tegen deze extreme groeperingen!

Ze kunnen ons toch onmogelijk allemaal om zeep helpen???

• Teyco

ik zou geen enkele moslim kunnen noemen die dit terweeg zou kunnen brengen…het betreft toch vaak persoonlijke raakvlakken….kijk een moslim is 1, maar die komen vaak ook van een bepaald land…..kijk gebeurt er iets in turkije, dan zullen veel turken opstaan, geld natuurlijk ook voor de marrokanen….

de laatste keer dat ik me herriner onder de marrokanen is rond 2000 toen koning hassan stierf…..volgens mij liepen er toen ook geen 10.000….

als je dat dan in verglijking teld……zijn het er evenveel die voor theo lopen……laten we het positief zien zou ik zeggen, eerst zegt men dat ze waarschijnlijk toch niks doen, doen ze het eindelijk wel, is het niet goed genoeg…