Het verschil tussen de moord op Pim Fortuyn en Theo van Gogh is dat de moordenaar van Theo voortkomt uit een radicale islamitische beweging, terwijl de moordenaar op Pim Fortuyn een eenmansactie was. Overigens is Pim Fortuyn ook meerdere malen met de dood bedreigd door moslims. In Nederland wonen ongeveer 1 miljoen moslims, waarvan er 5 % extremistische ideeen op nahoudt. Dat betekent 50.000 moslims die hier rondlopen die op zijn minst sympathiseren met het gedachtengoed van de fundamentalisten. Hiervan heb je weer een harde kern van een paar honderd man die ook daadwerkelijk de jihad probeert te verkondigen. De moord op Theo van Gogh moet dus tegen een geheel andere achtergrond geplaatst worden dan die op Pim Fortuyn. Zeker ook als je de reacties van vele moslims bekijkt, zo in de trant van “wie met vuur wil spelen die loopt nu eenmaal dit risico” tot “ik kan het wel begrijpen, hij had zulke rare uitspraken”.
Ik als Nederlander kan het in elk geval absoluut niet begrijpen dat iemand om de verkondiging van zijn standpunten, hoe onbehoorlijk die soms ook geformuleerd waren, vermoord wordt. Dit past niet in de nederlandse cultuur en als deze mensen zeggen dat ze het wel kunnen begrijpen dan passen ze niet in de Nederlandse cultuur. Dat vind ik nu pas eng: dat je ook nog een keer vele moslims hebben die het allemaal wel goedkeuren.
De nazi's zijn destijds ook als een kleine, maar zeer fanatieke groep begonnen en hebben, deels door intimidatie, steeds meer meelopers mee gekregen. Ik hoop van ganser harte dat de Nederlandse samenleving een soortgelijk probleem nu een keer echt onderkent.