Ik vind het moeilijk, om als niet jurist een strafmaat te bepalen, gezien het feit, dat ik nu nog niet alle feiten ken. Als deze verdachte blijkt met voorbedachte rade te hebben gehandeld bij volle verstand en daar ga ik van uit, dan is het voor mij als leek duidelijk.
Ik zou als strafmaat een levenslange gevangenisstraf eisen, met de bepaling dat deze verdachte na het uitzitten van de straf het land verlaat en zijn Nederlanderschap wordt ontnomen.
Ik zou het een goed idee vinden, als deze verdachte in de gevangenis kennis moet nemen van het wetboek van strafrecht en de grondwet van Nederland. Maar ja dat is een ideaal wat niet zal kunnen plaatsvinden.
Ik ben uitgegaan van een strafmaat die geldt in Nederland. Als ik in mijn hart kijk, dan vind ik geen strafmaat hoog genoeg voor iemand die de democratie verkracht en oproept tot een heilige oorlog. Ik vind het eigenlijk hoogverraad. Voor terroristische daden zou eigenlijk meer dan éénmaal levenslang moeten gelden.
Of het nu Theo van Gogh betreft of iemand anders die om vrije meningsuiting zou zijn vermoord, het is een aantasting van de democratie en een manier op tweespalt te drijven binnen onze samenleving.
Hoop U met dit antwoord tegemoet te zijn gekomen
Groeten Catqueen