Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Strafmaat

• ITV

Hoe willen wij dat de dader van de moord op Theo van Gogh wordt gestraft?

Mede in aanmerking genomen de strafoplegging aan Volkert v.d. G van 18 jaren , hetgeen betekende dat hij na voorlopige hechtenis nog 11 jaar te gaan had. Tevens in aanmerking genomen dat Ferdi E. met TBS niet levenslang geïnstitutionaliseerd raakte.

Verzocht wordt niet de doodstraf te suggereren, gezien de daarvoor benodigde Grondwetswijziging en het Europese verband.

• J Borgers

Laat dat over aan de onafhankelijke Rechter, of wil je een volkstrubinaal?

Bovendien is het zo dat iedere verdachte onschuldig is zolang hij niet door de Rechter is schuldig bevonden

• dribibu

het paspoort heeft hij al.

Of is het nu grof wat ik zeg, ik hoor net op de radio dat condoleance.nl niet meer online is omdat er te racistisch bericht werd, en de webeigenaar overweegt aangifte…. duh Nederland op zijn smalt…

• ITV

Ik wil opinie's van het volk aangaande de strafmaat. Geen opmerkingen over verdachten die onschuldig zijn tot schuldig bewezen, want dat hoeft U mij als strafrechtjurist niet te vertellen. Een dader is schuldig bevonden door de rechter. Het gaat mij er niet om welke straf de onafhankelijke rechter oplegt, maar ik ben geïnteresseerd in wat de mensen hiervan denken.

• ITV

Als U van mening bent dat hij uitgeleverd dient te worden aan Marokko dan lijkt mij dat niet grof. Feit is alleen dat hij in Marokko geen moord heeft gepleegd.

• Elisabeth

Ik ben ook voor uitleveren aan marokko!

• ITV

Ik heb gevraagd naar de opinie van mensen voor wat betreft de op te leggen straf in dit soort gevallen. Niet om opmerkingen over de ONSCHULDSPRESUMPTIE. Ik heb interesse in de mening van mensen wat betreft de strafmaat, en niet in die van de Rechterlijke macht.

En voor alle duidelijkheid. Het begrip dader gaat er vanuit dat de rechter een burger schuldig heeft bevonden. Dus even op het niveau van de begrippen s.v.p.

• Carl

Opknopen en vierendelen

• Bassie

Best mogelijk dat men in Marokko niet zit te wachten op een moordenaar met Marokkaans/Nederlandse nationaliteit. Die krijgen we per kerende post retour ben ik bang.

• Claim

Is de strafmaat niet altijd een punt van discusie?

Enerzijds gelukkig, want er worden nog wel eens wat fouten gemaakt anderzijds moet de drempel voor het plegen van zo'n afschuwelijke daad ongelooflijk hoog worden gelegd. Er zijn landen waar men een oog om oog, tand om tand beleid voert. Klinkt aantrekkelijk, want de dremel zal absoluut verhoogt worden.

Echter denk ik dat in dit geval geen enkele straf genoeg is voor de dader. Elke straf is voor hem acceptabel omdat zijn doel bereikt is. Dus dan straf je eigenlijk voor het publiek. En dan kunnen we wel raden wat daar voor straffen uitkomen.

Nee, ik zeg niet dat hij niet gestraft moet worden. Wat mij betreft moet ie zijn hele leven lang alleen in een cel geplaatst worden. Niet luchten en net aan genoeg eten en drinken. Mens on-eerdend? Daar heeft deze persoon zelf voor gekozen op het moment dat hij deze lafhartige daad gedaan begaan is.

Bijkomende mening: Nederland heeft zijn eigen normen en waarden. Wanneer iemand, van welke afkomst dan ook, niet kan leven met deze normen waarden, ROT dan alsjeblieft op naar een plek waar je het wel kan vinden met de normen en waarden die daar gelden. En als je denkt een ander jouw mening, of wil, denkt op te kunnen dringen…………..wordt wakker en besef je hoe je het zelf zou vinden als iemand je de mond snoert