Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

geld lening aan irak

  • lian

    Kijk hier begrijp ik nou niets van, dat land heeft miljarden aan dollars in de zakken zitten van een paar olieboeren en oud leiders. Laat ze eerst dat geld op souperen:

    Irak krijgt een lening van 580 miljoen euro van het IMF. Het geld is voor ondersteuning van de economie.

    Het Internationaal Monetair Fonds is lovend over de regering in Bagdad. De economie is stabiel ondanks de lastige veiligheidssituatie in het land. Het land kende zelfs een bescheiden economische groei en wist de inflatie te beperken, jubelt het IMF.

    Ook is de organisatie blij dat Irak reserves heeft weten op te bouwen en dat de koers van de Iraakse dinar stabiel is geblven.

    Looptijd

    De lening heeft een looptijd van 15 maanden. Het IMF waarschuwt voor de vele gevaren die het land bedreigen. Zo is de veiligheid in het land niet goed genoeg en zijn de olieprijzen onderhevig aan grote schommelingen op de wereldmarkt.

    Amerika, de belangrijkste steunpilaar van Irak, is opgetogen over het besluit van het IMF om Irak weer geld te lenen. Het geld is hard nodig om het fundament te leggen voor welvaart, zegt de VS.

    Het IMF bewaakt de stabiliteit van het internationaal monetair en financieel systeem door regeringen te ondersteunen met expertise en leningen. In geval van rampen kan het IMF snel fondsen voor de wederopbouw beschikbaar stellen.

    Op dit moment telt het IMF 184 landen die zijn aangesloten en heeft het 71 miljard aan leningen uitstaan in 82 landen. Mediatheek

    Laatste Radionieuws

    NOS Journaal

    NOS Journaal 24

    Links

    Persbericht IMF

  • joop

    Als ik jou was zou ik me meer druk maken over landbouwsubsidies die de EU verstrekt aan landen als Frankrijk. De helft van het budget wordt hieraan besteed. Boeren die betaald krijgen om hun melk door de goot te spoelen. Hier gaat het om tientallen miljarden op jaarbasis.

  • lian

    ook in nederland worden er miljarden aan landbouwsubsidies uitgekeerd

  • Teun

    ja van de miljarden die we ingelegd hebben, we zijn netto betaler Lian !

  • j.w.

    Je bedoelt dat wij netto het meest betalen?