Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Referendum

  • malcolm

    Kees,wat vindt jij,ik hoorde 2 weken geleden dat den haag bezig is om Het Referendum in te stellen.

    Bij echt belangrijke grote zaken mag Het Volk via een referendum aangeven of ze het wel of niet eens zijn,dit referendum zou zelfs bindend zijn voor de beslissing in den haag.

    Uiteraard zal dan wel de meerderheid mee moeten doen,zeg maar,10 miljoen of zo,anders heeft het geen zin.

    Ik vindt het een goede zaak,zo heb je pas echt wat aan je kiezersstem.

  • kees

    daar ben ik het volmondig mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dan pas kun je inderdaad op belangrijke punten en zaken aangeven wat je wel en niet wil.nu stem je alleen op een partij en weet je niet of ze de zaken waarmaken die ze in hun programma hebben staan.en daar komt dan ook bij dat iedere partij waar je op wilt stemmen ook iets heeft waar je het weer niet mee eens bent.dus vind het een goede zaak, en geef mij daarbij het gevoel dat ieder mens hier in de maatschappij eindelijk eens serieus genomen wordt.

  • lian

    men krijgt dit in Den Haag alleen maar voorelkaar als men het opkomen voor een referendum verplicht maakt. Helaas zijn wij Nederlanders niet zulke hardlopers met het uitbrengen van stemmen (behalve proteststemmen dan )

  • kees

    ik denk best dat het uit te proberen valt. neem nou dat referendum over de europese grondwet, laten het dan proteststemmen geweest zijn, mede daardoor hebben we geen europese grondwet.dus als je het werkelijk met een bepaalde zaak niet eens bent, nou breng dan desnoods een protesstem uit, maar er wordt dan in ieder geval wel naar je geluisterd.mensen hebben nog maar weinig vertrouwen in de politiek, dus dit lijkt mij een handig opstapje om in ieder geval weer wat vertrouwen in de politiek te krijgen.met een referendum bereik je meer dan alleen stemmen op een bepaalde partij, want als die partij dan aan de macht komt, maken ze toch maar weinig waar.

  • lian

    ben het in principe met je eens maar als ik kijk naar gemeentelijke referendums of is het referenda ? zie ik een erg slechte opkomst waardoor vervolgens het referendum ongeldig wordt gemaakt. Ik ben trouwens ook van mening dat stemmen verplicht moet worden gemaakt. Je hebt immers stemrecht, dan vind ik dat ook een wettelijke plicht.

  • kees

    ben het met je eens, lian, het stemrecht moet verplicht worden, en ook de referendums.