Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

negerzoen

• j.w.

In de geroemde “multiculturele samenleving” wordt het steeds meer op eieren lopen om vooral geen minderheid op de tenen te trappen. En die hebben vaak lange tenen. Zo ging in Groot-Brittannië een toneelstuk “Tien kleine negertjes” (naar het vermaarde boek van Agatha Christy) voor de bijl, wegens niet politiekcorrect. In de jongste versie van het Van Dale-woordenboek kreeg het woord “neger” de toevoeging “beledigend”.

Bij ons is enige deining ontstaan over “melo-cakes” - de ronde koekjes van eiwitschuim overdekt met een laagje chocolade – beter bekend onder de naam “negerzoen”. Juist dié benaming ligt nu onder vuur. De koekjesfabrikant wordt bestookt met klachten over ‘racisme’ en ‘discriminatie’. De woordvoerder van de actie is de uit Suriname afkomstige Roy Groenberg. Volgens Groenberg is het woord “negerzoen” net zo onschuldig als “de treinreizen van de joden naar de vernietigingskampen”… Ach ja, waarom niet? Dwaze overdrijvingen behoren nu eenmaal tot het vaste repertorium van zelfverklaarde antiracisten. En een verwijzing naar de Tweede Wereldoorlog of de Duitse concentratiekampen doet het altijd.

Toch is het niet zeker of het woord negerzoen snel zal sneuvelen. Het is overal flink ingeburgerd. In Frankrijk staat er “bisous de mousse” op de verpakking maar op de kasbon “têtes de nègre”. In Duitsland heten ze officieel “Schaumküssen”, maar iedereen kent ze als “Negerküssen”. Ook bij ons is de naam “negerzoenen” populair, zo weet de krant, die overigens signaleert dat de koekjes in de volksmond als “negerinnentetten” bekend staan…

We geven het toe, politiekcorrect zal dat wel niet zijn. En erg smaakvol is het wellicht niet. Maar waar is al die heisa goed voor? Of gaan we straks een Ministerie van de Goede Smaak oprichten, naar het illustere voorbeeld van het Taliban-regime in Afghanistan? Hoe ver kan de terreur van de politiekcorrectheid leiden

• lian

goh ben het met je eens, het woord negerzoen is dan misschien niet politiek correct maar bestaat al zo lang dat het een gewonde uitdrukking is in de nederlandse taal. Gaan we straks zeker ook de Haagse Mopjes ende drentse kontjes etc verbieden. Heb mijn man eens gevraagd of het woord negeroen discriminerend is hij is immers en neger, hij vond van niet en vindt deze discussie dan ook helemaal nergens om gaan.

• malcolm

Sinterklaas is een racist.

• kees

uhhhhhhhhh???????????????? waar slaat dit op, beste Malcolm. kan voor 1 keer het woord racist eens een keer niet uit je mond komen? zwarte pieten zijn de knechten van sinterklaas. ja, ze zijn toevallig zwart.je hebt ook stal knechten, etc.niet zo zwaarmoedig worden, he, malcolm.

• kees

ben het helemaal met je eens, j.w. vaak komt dit soort onzin nieteens van de donkere mensen zelf af. maar je hebt van die mensen die alles discriminerend over vinden komen. en dat is ook wat mijn vrouw bedoelt(mooie donkere schone), die verzieken het vaak voor de allochtonen hier.een negerzoen is niks hatelijks, alleen een heerlijk marsmellow koekje, gevuld met schuim, mmmmmmmm, elke neger moet juist trots zijn, toch???????????????

• j.w.

Jij hebt nooit het sinterklaasfeest gevierd Malcolm?

• malcolm

Ja,als kind,maar dat werd me opgelegd.

• j.w.

Je bent dus echt stommer dan ik dacht.

• malcolm

Mij staat het :D

• kees

ik denk malcolm, dat jij eerlijk gezegd niet weet dan hoe het sinterklaasfeest gevierd wordt, misschien een traumatische ervaring ermee gehad? werd je in de zak gestopt of zo? haha, grapje.bedenk wel dat voor miljoenen kinderen dit HET feest is.kinderen zien heus wel het onderscheidt tussen een zwarte piet en een neger.ook alle negerkindjes kijken uit naar 5 december. dus maak het alsjeblieft niet onnodig moeilijk.