Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waar is de vrede.

• M.

Politiek activist doodgeschoten in Nijmegen

Uitgegeven: 15 november 2005 23:51

Laatst gewijzigd: 16 november 2005 07:13

NIJMEGEN - In Nijmegen is dinsdagavond de plaatselijk bekende politieke activist Louis Seveke doodgeschoten. Dat hebben bekenden van het slachtoffer en de politie in de nacht van dinsdag op woensdag bevestigd.

Seveke werd in de Van Welderenstraat in het centrum met twee schoten om het leven gebracht. Over de toedracht van de schietpartij is nog niets bekend.

Onderzoek

Hij liep rond half tien door de straat toen plotseling een schutter tevoorschijn kwam. Het is niet duidelijk of het om moord met voorbedachte rade gaat. Een woordvoerster van de politie wilde of kon daar nog niets over zeggen. Technisch onderzoek moet nog meer duidelijkheid geven over de toedracht van de schietpartij. Voor zover bekend is er nog niemand aangehouden. De politie doet woensdag buurtonderzoek.

Activist

Het 41-jarige slachtoffer was een linkse activist die al geruime tijd bekendheid genoot in Nijmegen als strijder tegen onrecht dat met name door de politie zou zijn aangedaan. Hij richtte de werkgroep Steunpunt Informatiedienst Politie Nijmegen (SIP Nijmegen) op. Deze werkgroep heeft met succes talloze processen gevoerd tegen het onnodig bijhouden van dossiers van politiek actieve mensen door wat toen nog de Binnenlandse Veiligheids Dienst (BVD) heette.

Onder meer door inspanningen van SIP Nijmegen hebben in de jaren negentig veel mensen inzage gekregen in gegevens die de BVD over hen had bijgehouden en die hen parten speelden bij sollicitaties.

Werkgroep

Seveke leidde ook de Werkgroep Klachten Politieoptreden (WKP). Deze werkgroep bestreed de wettelijk onjuiste behandeling van arrestanten. De werkgroep kwam onlangs nog in het landelijke nieuws door een klacht over het tijdens protestacties aanhouden van mensen die geen identiteitsbewijs bij zich hadden.

Het slachtoffer onderhield veel contacten met andere activisten in Nijmegen. Hij kwam geregeld in woonwerkpand De Grote Broek. De politie viel de afgelopen dagen meerdere keren bij dit gebouw en andere actiepanden in Nijmegen binnen wegens het tonen van posters tegen het beleid van minister Verdonk (Integratie).

Vrienden van het slachtoffer hebben geschokt gereageerd op de gebeurtenis. Zij zijn volgens zegslieden kort na de schietpartij bijeen gekomen op drie verschillende plaatsen in Nijmegen waar de man vaak kwam, onder andere bij Sevekes woning in de Nijmeegse wijk Bottendaal.

© NU.NL

• j.w.

Zo dat werd is tijd dat er is zo'n linkse oproerkraaier kapotgeschoten werd. Dit is nummer 1 wie volgt?

• malcolm

Ik schat basisschool tot groep 4 maar beslist niet meer…………………..

• kees

ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurt is, helaas ga je dit soort praktijken steeds vaker zien.ik vind, dat is mijn mening, dat eigenlijk de beschuldigende vinger naar wouter van eck van groen links gewezen moet worden.hij demoniseerde rita verdonk op een wijze die onacceptabel is.en ik denk, ook mede door de reacties in de telegraaf te hebben gelezen, dat een bepaalde persoon van extreem rechts dit echt niet kon verkroppen. en dat bedoel ik ook met het demoniseren van zowel links als rechts via de media. op deze manier blijf je het balletje terug kaatsen.maar nogmaals, ik keur dit totaal niet goed, en we moeten eigenlijk ook eerst maar eens afwachten wat het motief was, toch?misschien heeft het allemaal met iets anders te maken. de vrede kan pas oogsten wanneer het eerst gezaaid is.

• malcolm

Dat zal hr.van Eck leuk vinden om te lezen dit,volgens mij begrijpt u het niet helemaal,is het wel ?

Als dit mijn naam zou zijn zou u een aanklacht van smaad van mij krijgen als antwoordt.

• kees

hahahahahahahahaha, wist niet dat jij humor had, beste M.dit is geen smaad, maar waarheid, aan de reacties te zien in de telegraaf.ik denk echt dat het zo gegaan is. want zoals altijdt in dit land, mag links maar doen en laten wat die wil, maar rechts mag totaal helemaal niets, en ja, dat kweekt haat, beste meneer M of malcolm, hoe je het maar hebben wilt.ook dit wachten we maar gewoon af, toch? we zullen wel zien wie er gelijk heeft. hahaha, echt grappig

• malcolm

U komt zelf steeds met links rechts links rechts,ga eens denken zoals een mens zelf wil dat ie zou leven in een vrij land,zonder steeds die politiek er bij t ebetrekken,die toch al zo'n invloed heeft op het dagelijkse leven.

De Telegraaf ? Proessssttt mmwwhaha ja als je dat als bron beschouwd,ok,uw keus,die is vrij.

Ik vindt het het belangrijkste dat daders worden gepakt van moorden,de rest interesseert me geen fluit.

• kees

haha, maar denk eens na, waar gaat dit dan over, man?het is toch juist allemaal politiek?het gaat hier toch om links en rechts? politici´en of activisten worden daarom toch ook bedreigd of zelfs vermoord?en dan kan jij de reacties uit de telegraaf een lachertje vinden, maar uit een paar honderd aggressieve reacties hoeft er maar 1 gestoorde te zitten.

• Malcolm

Ja,hoor.Goedemiddag.

• kees

waarheid is hard, he? en ook een fijne dag verder