Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Eerwraak

• j.w.

In heel de islamitische wereld is eerwraak een vanzelfsprekend onderdeel van de sociale ordening. In Pakistan worden meisjes vaak zelfs vermoord of met zwavelzuur overgoten als ze een huwelijksaanzoek afwijzen. Mannen vermoorden soms hun echtgenote omdat zij op straat met een andere man heeft gepraat. Geen seks, geen flirt, gewoon een gesprek. In Pakistan gebeurt dat heel vaak door een vrouw met benzine te overgieten en levend te verbranden. Zelfs in het relatief westerse Turkije zijn zogenaamde ‘eremoorden’ de gewoonste zaak van de wereld. Als een man zijn echtgenote van ontrouw verdenkt, dan wordt van hem verwacht dat hij zijn rivaal vermoordt. Dat wordt maatschappelijk goedgekeurd en aangemoedigd, en de rechtbanken beschouwen het als een verzachtende omstandigheid, vaak zelfs als een verschoningsgrond.

Ook in andere islamitische landen moet er bloed vloeien om de ‘eer’ te wreken. Ouders vermoorden soms hun dochters en broers vermoorden hun zusters omdat ze hen verdenken van een seksuele relatie voor het huwelijk. De Algerijnse-Berberse schrijfster en zangeres Djura geeft daarvan een groot aantal voorbeelden in haar boek ‘Een sluier van Stilte’. Ze werd trouwens zelfs bijna door haar broer vermoord omdat zij samenwoonde met een Fransman. Zowel zijzelf als haar vriend liepen zware verwondingen op, maar ze bleven allebei in leven. En haar verschrikkelijke ervaring is absoluut niet uniek.

Enige jaren geleden werd een Turks meisje in Frankrijk door haar ouders en haar broers vermoord omdat zij met een Franse jongen had geflirt. Ze hadden geen seksuele betrekkingen gehad, hun ergste wandaad was een hartstochtelijke kus. Maar daar stond de doodstraf op. Een reportageploeg van een Frans tv-station trok ook naar het Turkse dorp waarvan die familie afkomstig was, en daar vroegen ze de inwoners naar hun reactie op dat drama. Het meest typerende antwoord kwam van een oudere huisvader die met heilige verontwaardiging zei: “Als het mijn kind was geweest, zou ik haar ook vermoord hebben.”

In de Verenigde Staten vermoordde een Palestijn zijn dochter omdat ze naar zijn normen een te losbandig leven leidde: hij stak het meisje herhaaldelijk met een mes terwijl haar moeder haar armen vasthield(!). De moordenaar had banden met een terroristische groepering, en hij stond onder permanente surveillance. De details over deze moord werden dan ook door de microfoons van het FBI geregistreerd. Maar in de meeste gevallen worden zo'n eremoorden gewoon geseponeerd als ongelukken, zelfmoorden of onopgeloste misdaden…

Ook in Nederland worden in het migrantenmilieu steeds meer eremoorden gepleegd. Minister van Integratie Rita Verdonck noemde het aantal gevallen van eerwraak ‘zorgwekkend’. Zij kondigde maatregelen aan om het probleem aan te pakken. Daarvoor wordt 200.000 euro uitgetrokken. Dat is ook hard nodig. In enkele maanden tijd, tussen oktober 2004 en maart 2005 werden in Nederland elf eremoorden gepleegd. In nog eens zesentwintig gevallen werd geweld gebruikt om de ‘eer’ van de familie te wreken, in ongeveer dertig gevallen werden mensen bedreigd. Alle waarnemers zijn het erover eens dat deze cijfers slechts het topje van de ijsberg zijn. De meeste gevallen worden nooit gerapporteerd. In 43% van de geregistreerde gevallen ging het om Turkse families. Er kwamen ook gevallen van eerwraak voor in Kosovaarse, Iraakse en Marokkaanse families. Buiten het islamitische milieu werden ook enkele gevallen gesignaleerd waarbij Colombianen en Antillianen betrokken waren. De politie vermoedt dat ze tot nu toe door preventief ingrijpen jaarlijks een vijftiental eremoorden heeft kunnen voorkomen.

• SNIPS

En het verschil tussen “eerwraak” en “wraak” is…?

Ras!

Als je allochtoon bent noemen we het “eerwraak” (wraak om de eer te beschermen) en als je Hollander bent noemen we hetzelfde gewoon “wraak” (wraak om, tja, toch ook de eer te beschermen) en in veel gevallen noemen we het gewoon moord - wat het uiteindelijk is.

Wij Nederlanders zijn ontzettend goed in het ons druk maken om zaken die om de belangrijke zaken heenhangen. Het staat ook beter in de krant “Meisje gedood door eerwraak”.

Bull - f*ck*ing - schait!

Het is moord, niet meer en niet minder, en het mag niet, dus… aanpakken, maar niet behandelen als een apart probleem. Pak moord in het algemeen aan, want die allochtonen weten zelf ook dat het niet mag (ze zijn GVD niet achterlijk! - ook al denk jij dat dit wel zo is)

SNIPS

• j.w.

Het is EERWRAAK Snips. Jij hebt netwerk onlangs niet gezien zeker? EERWRAAK vanzelfsprekend in landen als Turkeije. Wordt amper aandacht aan besteed door justitie daar. Ja als de dader zichzelf aangeeft….. dan gaat iemand voor zes jaartjes de cel in.

• j.w.

In Jordanië mag een man volgens de wet in koele bloede of in flagrante delicto vrouwelijke familieleden ongestraft vermoorden. Het Jordaanse strafrecht voorziet in aanzienlijke strafvermindering voor een man die zijn vrouw of een vrouwelijk familielid betrapt op het plegen van overspel en een van de overspeligen vermoordt of verwondt. Dit wordt namelijk gezien als uitlokking. De Jordaanse regering heeft al enkele pogingen gedaan deze bepaling uit het strafrecht te krijgen, tot nu toe zonder succes.

Landen waar een man in flagrante delicto mag moorden zijn Syrië en Marokko

• Trudie

Ja en wat is het probleem ? Ze houden het toch binnen de familie ?

• SNIPS

Wat is nou precies je probleem, pik?

SNIPS.

(ik begrijp overigens dat jij eerst iets op TV ziet en dan een mening vormt die bij voorkeur anti-islamitisch is, met andere woorden: kom je er NU pas achter dat eerwraak normaal is in Islamitische landen?)

• SNIPS

En, pik, wat ga JIJ daar aan doen?

Lullen is mooi, maar actie ondernemen is toch weer wat anders. Dus, pik, hoe ga jij dit veranderen?

SNIPS

• j.w.

Ten eerste Snips ik ben geen pik voor jou.

Ten tweede, neen ik kom er niet nu pas achter dat er eerwraak bestaat, en dat dit normaal is. Waar baseer je dit trouwens op? Ben heel benieuwd.

Ten derde ik persoonlijk kan niets tegen doen, jij wel soms? En enige wat ik kan bedenken is mijn afschuw er over uitspreken wat ik dus ook gedaan heb.

Ten vierde hoe kun je nu een objectieve mening hebben zonder eerst informatie te hebben ingewonnen. Het inwinnen van informatie kan (klinkt misschien heel nieuw voor jouw Snips) ook via een actualiteitenprogramma op T.V.. Zou ook zomaar uit een blad als Elzevier kunnen komen (in die roddelblaadjes die jij ws leest niet), En tegenwoordig bestaat er internet. Het inwinnen van informatie over bijv. Eerwraak heb ik gelukkig niet op persoonlijk (lees aan den lijve) hoeven (moeten) inwinnen (zou wel heel schokkend zijn). Ik begrijp Snips dat dit in jouw geval wel zo is? Jij hebt tenslotte geen T.V. nodig om er een mening over te hebben! Dat mijn meninge uitsluiten anti-islamitisch is, slaat nergens op. Ik heb mijn mening ook wel klaar over bijv. drugcriminaliteit, of over de groepsverkrachtingen in Rotterdam. Misschien heb ik het daar de volgende keer wel over.

Wat nu precies mijn probleem is: Dat ik tegen een toetreding ben van een land in de eu waar eerwraak schering en inslag is en dat daar reletief weinig tegen gedaan wordt. En dat ik walg van een volk dat in staat is hun eigen vlees en bloed te vermoorden om iets onbenulligs als bijv. overspel.

• Maya

eerwraak een vanzelfsprekende sociale ordening in islamitische landen ..huh..uit welke duim heb jij dit gezogen? Wel mooi dat er mensen zijn die allerlei levensopvattingen hebben en daarmee prediken en die niet helemaal een helder beeld hebben van hoe de steel in de vork zit. het is een pure culturele kwestie (clan, stam etc..) want 't gebeurt inderdaad ook in zgn Christelijke landen alleen onder n andere noemer

• j.w.

Uit welke duim ik dit gezogen heb? @!#$ toch niet zo slap. De plegers van eerwraak geven het zelf toe dat eerwraak vanzelfsprekend is om de eer van de famillie te “redden”.

Noem is Christelijke landen waar het vandaag de dag nog gebeurd? Ik geloof ook wel dat er in het verleden sprake is geweest van eerwraak in christelijke landen maar gebeurt het in het heden nog steeds? Ik denk t niet.