HIER EVEN COLUMN DIE IK JULLIE NIET WILDE ONTHOUDEN! BEETJE GEDATEERD, MAAR GOED!

DE HYPOCRISIE RONDOM VAN GOGH

Theo van Gogh ging werken in opdracht van de Nederlandse Moslim Omroep (NMO) en dus is de in november 2004 door een moslim extremist vermoorde Theo van Gogh weer alles vergeven. De Nederlanders zien nu, naar eigen zeggen, opeens de echte aard van zijn, meestal zwaar bekritiseerde, confronterende columns en uitspraken.

De forums op het Internet staan er momenteel vol van: De lovende woorden aan het adres van wijle Theo van Gogh. Uitspraken als “Hij had minister president moeten worden” en “Hij deugde!” zijn maar enkele van de vele honderden die op dit moment het Internet overspoelen. Op zich is hier niets mis mee. Het rare van het geheel is alleen dat de kritische cineast vóór de moord vooral als vies vervelend dik moslim hatend mannetje werd gezien die vooral niet serieus genomen moest worden. Na de moord werd deze stelling iets minder en nu na het bericht van de Volkskrant, over de samenwerking met de NMO en zijn uitleg aan de moslims in een open brief over zijn kijk op de moslims, is Theo van Gogh zowaar een echte volksheld.

Het voelt niet goed. Sterker nog het voelt als bedrog en hypocrisie. Als men vóór de moord op van Gogh beter naar de man had geluisterd en gekeken, dan had men veel eerder kunnen weten dat de man niets tegen de moslims op zich had, maar wel tegen de extremen binnen deze gemeenschap. Dan had men geweten dat hij vaak samenwerkte met jonge moslim acteurs, o.a. de film Cool en de miniserie Najib en Julia en hier een uitstekende band mee onderhield. Dan had men geweten dat de achterliggende gedachten van zijn uitspraken en columns niet het creëren van een kloof tussen moslims en niet moslims was, maar juist het dichten van deze kloof. Kortom: dan had Theo van Gogh nooit op 2 november 2004 op de Linnaeusstraat te Amsterdam beestachtig afgeslacht hoeven worden om vervolgens langzaam dood te bloeden.

Ik heb mij voor en na de moord op Van Gogh in mijn omgeving vele malen moeten verdedigen om mijn sympathie voor van Gogh. Men begreep niet hoe ik die waardering kon hebben voor iemand die zo kritisch kon zijn op vooral de moslimgemeenschap. Mijn uitleg hiervoor was en is nog altijd standaard: Kijk en in dit geval ‘Lees’ verder dan je neus lang is! Dan kom je achter zijn werkelijke bedoelingen. Je hoeft het niet altijd met iemand voor de volle honderd procent eens te zijn en dat was ik dan ook niet, maar vlak iemand ook niet zomaar klakkeloos uit.

Ik hoop dat in het vervolg men eerst zélf nadenkt voordat men iemand een etiket opplakt. Het kan een onnodige moord als die op Van Gogh en de daarbij horende hypocrisie voorkomen.

27 augustus 2005

!SPEAKOUT

www.speakout.web-log.nl

www.woordalswapen.web-log.nl