Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

leuk die eu

• j.w.

Ik sprak laatst een goeie vriend van mij. Ik trof hem ‘s middags in de sportschool. Goh John wat doe jij hier zo vroeg (normaliter trof ik John altijd ’s avonds in de sportschool)? John antwoorde dat die was ontslagen bij zijn werkgever. Hij kreeg op een dag te horen dat ie de volgende dag niet meer hoefde te komen. Zijn werkgever nam wel een paar Polen in dienst. John, werkt al 14 jaar in de bloemen en ging gelijk op zoek naar een nieuw werkgever. Overal waar ie kwam kreeg hij te horen: Sorry vriend ik heb alleen maar Polen in dienst, die zijn veel goedkoper. John en ik denk de meeste van ons kunnen niet voor dat geld werken. John heeft net als ik een huis dat betaald moet worden, een gezin dat onderhouden moet worden.

In de omgeving waar ik woon sterft het van de Polen sinds ze in de EU gekomen zijn. En ze rijden niet meer in goedkope oost europes auto's hoor. Echt je ziet ze in behoorlijke auto's rijden. Bovendien wonen ze vaak in kraakpanden. Die auto's hadden ze overigens al in Polen. Het lijkt me dan dat ze daar ook prima aan hun geld komen.

Ik hou me hart vast als straks Turkeije de EU inkomt. Wat zal dat doen met de werkeloosheid in ons land? Het lijkt me handig als we eerst onze eigen mensen aan het werk helpen.

J.W.

• j.w.

Een leuk voorbeeld. Het gaat hier dan wel om illegale Polen, die zijn er blijkbaar ook nog steeds.

door Arjen ten Cate en André Spaansen

GRONINGEN - De werkloosheid onder schilders is torenhoog, omdat goedkope, soms illegale arbeiders uit Polen werk inpikken en bedrijven door financiële malaise onderhoudsklussen uitstellen. Landelijk zat meer dan een kwart van de vaklieden noodgedwongen thuis, in de provincie Groningen was zelfs 65 procent werkloos.

Fosag, de ondernemersorganisatie voor schilders, spreekt van een zeer zorgelijke situatie. Uit cijfers van deze organisatie blijkt dat in juli, traditioneel een goede maand voor klussen rondom het huis, dit jaar twee keer zo veel schilders thuiszitten als in voorgaande jaren. Ruim 1500 vaklieden hebben hun kwast niet op hoeven te pakken. Volgens adjunct-directeur Aad Buller van Fosag is de werkloosheid, landelijk 26,34 procent, te wijten aan de economisch slechte tijden en Poolse illegale concurrenten “Bedrijven stellen een onderhoudsbeurt steeds vaker uit, omdat ze minder te besteden hebben.”

Het grootste probleem vormen volgens hem echter de illegale arbeiders uit Polen. “Het lijken er steeds meer te worden.” Het Meldpunt Illegale Arbeid wordt volgens hem vooral sinds het afgelopen jaar overspoeld met tips van boze schilders die zich gepasseerd voelen door schilders uit het voormalige Oostblok. Samen met de Arbeidsinspectie voert de Fosag een verbeten strijd tegen illegalen.

• Dikkiedik

Zodra het om economie en de EU gaat ( en daar draait het tegenwoordig altijd om) varen politici blind met oogkleppen en een gigabord voor de kop. Aan de ene kant wordt het vreemdelingenbeleid stringent gehanteerd en aan de andere kant stromen de buitenlanders het land binnen. En dat allemaal omdat de EU met koplopers als Bolkestein en wijlen Duisenberg koste wat het kost een succes moet worden. En maar de eigen zakken vullen!

Stem SP.

• Hoek

Wat is dit voor links gebrabbel dan?

Het lijkt wel propeganda voor de SP!

Ik denk echter niet dat u mensen van deze site naar de linkerkant zult trekken j.w.

U zette me eerst nog op het verkeerde been door uw uitspraak over Turkije, maar nu ik het stukje in het NRC van J. Marijnissen las wist ik het zeker, we hebben hier te maken met een echte linkse rakker.

Groet,

J. Hoek

• Peter

Een zeer treurig bericht j.w. echt zielig voor je vriend, maar zolang hij z'n luxe sportschool abbonnement kan betalen zal het allemaal nog wel meevallen met hem.

Het is alleen jammer dat je alleen maar klaagt over de problematiek, je draagt nergens structuele oplossingen voor aan, en aan klagers hebben we geen gebrek in Nederland he?

Iedereen kan precies vertellen waar het aan schort in de samenleving, maar er zijn er maar een paar die daar ook een oplossing voor aandragen. Nu wil ik niet beweren dat overal een pasklare oplossing voor is. Maar sommigen proberen het tenminste.

Je kaart derhalve een levensgroot probleem aan, laten we daar eens over nadenken. Hoe kunnen we de Oostblokkers die wél voor het Nederlands minimum loon uit hun bed komen en een beetje doorwerken, weren. En de verwende Nederlander aan het werk schoppen??

1. Afschaffen of verlagen minimum loon ( Pools minimum loon is 1-2 euro per uur )

2. Stimuleren sociale woningbouw i.p.v premies voor het slopen daarvan.

3. NEDERLANDERS die in nood komen door het verlagen het minimum loon voorrang op sociale wonigen.

4. Illigale Oostblokkers verklaren tot persona non grata

5. Ontkoppelen van ww en minimum loon

6. Werkgever recht van ontslaan verknemer verruimen

Zomaar 6 puntjes die bij me opkomen.

Ik daag je uit, en iedereen om eens na te denken alvorens te gaan klagen.

Peter

• J.W.

Jij snapt er dus helemaal niets van Hoek!!!! Ik schrijf de voorgaande stukjes omdat ik het helemaal gehad heb met de EU, multilculturele samenleving en alles wat daar mee te maken heeft. Zal ik nog even duidelijker zijn:

EIGEN VOLK EERST!!!!!!!!!!!!!!!!!

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik zou rechts ben als het maar kan. Vraag het Fred P.

Groet,

J.W.

• J.W.

Nou Peter,

Je weet net als ik dat je over het algemeen een WW-uitkering krijgt als je werkeloos wordt. Vandaar dat die vriend van mij zijn abonnementje nog kan betalen. Door het afschaffen van alleen het minimumloon ben je er niet hoor Peter. Je weet toch wel hoe duur het leven in Nederland is? Kijk die polen die voor 2 euro per uur werken bestaan niet meer hoor vriend. Hoe kunnen ze anders hun Alfa's 166 van betalen, of hun Vokswagen Golf, of noem nog is wat auto's in die prijsklassen. Ik vraag me af of ook bij hun zoveel vaste lasten van het loon af gaat, net zoals bij ons.

Punt 2 van jouw stellingen? Helemaal mee eens. Punt 4 ook.

Uit jouw verhaal begrijp ik een beetje dat jij met je loon ruim boven het sociaal minimum zit. Dus hoef jij je nergens zorgen over te maken. Maar er bestaan ook nog mensen die keihard moet werken om hun hoofd bover water te houden. En die dus geen WW-uitkering kunnen gebruiken. Die mensen willen werken om zo hun inkomen te behouden.

• cavia

Iedereen weet inderdaad dat jij een vieze takke fascist bent…:):)*D

• J.W.

Ha die Cavia, ben jij er ook weer?

Waarom fascist? Omdat ik vind dat we eerst aan de Nederlanders moeten denken die werkeloos zijn? Nou als je dan al een fasist bent, dan graag hoor!

Die werkgevers die Pooltjes in dienst nemen, doen dat alleen maar omdat ze er zelf beter van worden. Niet omdat ze het nu zo met die gasten te doen hebben hoor.

• Peter

Witte polen die in nederland werkenwerken volgens de nederlandse CAO die betrekking heeft op die sector. Ze werken dus voor he Nederlands minimum loon.

Er zijn echter te veel Nederlanders die niet voor dit loon willen werken, en Polen doen dit graag daar dit loon 2-3 maal hoger is dan wat ze in Polen verdienen.

Deze witte polen worden door onze Nederlandse vrienden via uitzendbureau's gevestigd in Polen geronseld om lekker 9 weken in Nederland te komen werken. Transport en onderdak word geregeld. Na die 9 weken gaan ze 2 weken terug naar huis om daarna wéér 9 weken te komen werken. Moderne slavenarbeid of gastarbeid? Zo ver zou ik niet gaan, maar er zijn heel veel grote Nederlandse bazen die hier veel geld aan verdienen.

Maar als die Polen dat nu een half jaartje doen hebben ze wél een heel jaarinkomen bij elkaar verdiend. Dus als je bij ons het minimum loon verlaagd, is het in ene helemaal niet zo interressant meer om te komen.. toch?

Een Nederlander die zo hard wil werken voor het Nederlands minimum is maar moeilijk te vinden, het gaat hier natuurlijk om ongeschoolde arbeid, en dat is echt niet veel. WW is ietsje minder, dus waarom moeilijk doen als het ook makkenlijk kan, voor die paar tientjes verschil kom je je bed toch niet uit??

Zeker onze studenten die net zijn afgestudeerd van gemeenschapsgeld zijn te lui om de handenuit de mouwen te steken totdat ze “passend” werk hebben gevonden.

En gat in de markt zo te zien, en er staan heel wat polen te popelen om die gaten in de arbeidsmarkt op te vullen.

Even kort over mijn situatie omdat ik van mening ben dat je die geen zier aangaat:

Ik moet elke dag heel hard werken om het leuk te hebben, ik heb niet veel geleerd, maar probeer met een cursus af en toe toch interressant te blijven voor mijn baas, en om een beetje meer te verdienen dan het minimum. Ik werk 40 uur per week. Ook als ik een beetje ziek ben ga ik gewoon naar mijn werk, want dalijk word ik ook vervangen door een Oostblokker die wél gewoon doorgaat met een pijntje.

Begrijp me niet verkeerd j.w. maar ook ik maar me zorgen om de Pooltjes, maar ik probeer eerst te zien wat er hier bij ons mis is, dat het zover heeft kunnen komen.

En ik denk dat er gewoon te veel Nderlanders te verwend.

Groet

Peter