Ik sprak laatst een goeie vriend van mij. Ik trof hem ‘s middags in de sportschool. Goh John wat doe jij hier zo vroeg (normaliter trof ik John altijd ’s avonds in de sportschool)? John antwoorde dat die was ontslagen bij zijn werkgever. Hij kreeg op een dag te horen dat ie de volgende dag niet meer hoefde te komen. Zijn werkgever nam wel een paar Polen in dienst. John, werkt al 14 jaar in de bloemen en ging gelijk op zoek naar een nieuw werkgever. Overal waar ie kwam kreeg hij te horen: Sorry vriend ik heb alleen maar Polen in dienst, die zijn veel goedkoper. John en ik denk de meeste van ons kunnen niet voor dat geld werken. John heeft net als ik een huis dat betaald moet worden, een gezin dat onderhouden moet worden.
In de omgeving waar ik woon sterft het van de Polen sinds ze in de EU gekomen zijn. En ze rijden niet meer in goedkope oost europes auto's hoor. Echt je ziet ze in behoorlijke auto's rijden. Bovendien wonen ze vaak in kraakpanden. Die auto's hadden ze overigens al in Polen. Het lijkt me dan dat ze daar ook prima aan hun geld komen.
Ik hou me hart vast als straks Turkeije de EU inkomt. Wat zal dat doen met de werkeloosheid in ons land? Het lijkt me handig als we eerst onze eigen mensen aan het werk helpen.
J.W.