Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

democratie is niet gelijk aan vrijblijvendheid

• teveel eer voor theo

Theo van G. was in mijn ogen een smakeloze schreeuwerd, een man met intellect, een maniakale blaaskaak.

Maar wat ik denk is niet belangrijk. Wel goed om over na te denken wellicht: Verwarde Theo van G. “vrijheid van meningsuiting” niet tezeer met “vrijblijvend je mening uiten”?

• snips

Wat is vrijblijvend aan je mening te uiten? Theo accepteerde voor zover ik weet altijd de gevolgen en was altijd bereid zijn mening voor de rechter te toetsen. Vrijheid van meningsuiting is precies wat het is: de vrijheid om je mening (elke mening) te uiten. Theo maakte daar gebruik van - je hoefde het niet met hem eens te zijn.

democratie is overigens niet gelijk aan vrijheid van meningsuiting - zolang wij niet vrij zijn om Beatrix een dikke trut met hoogmoed te noemen zonder daarvoor veroordeeld te kunnen worden, is er geen sprake van vrijheid van meningsuiting, en toch noemen we dit land een democratie (dat wil zeggen, ik niet). Wat is een democratie waard als niet iedereen (en dan ook echt iedereen, dus ook de fascisten) de vrijheid heeft om voor zijn of haar mening uit te komen?

Freerk.

• wouter

het uiten van zijn mening had zeker wel consequenties, reacties etc dus dat kan je volgens mij zeker niet vrijblijvend noemen zeker niet als je bedenkt dat hij met iedreen een gesprek aan ging dat was 1 van zijn doelstellingen mensen prikkelen en de hypocritie aanpakken.

kortom een misplaatste opmerking, en in dit geval maakt het dus zeker wel uit wat jij zegt, het klopt alleen niet.