AMSTERDAM - “Mijn lijf vulde zich met haat. Ik kende dat gevoel niet.” Dat zei de moeder van de vorige week vermoorde cineast Theo van Gogh dinsdagmiddag tijdens de crematieplechtigheid in Amsterdam. Theo liet zich de mond niet snoeren. Hij was bezorgd, bang dat ons land in achterlijkheid en onvrijheid terecht zou komen, hij had bange vermoedens voor de toekomst."
Van Goghs moeder zei dat ze maandag contact had gehad met het secretariaat van prins Willem Alexander en prinses Máxima. De prinses had haar laten weten dat het haar speet niet bij de crematie aanwezig te kunnen zijn. “ Theo zou hebben gezegd: Top Máxima!.” Mevrouw Van Gogh voegde eraan toe dat Theo al jaren lid was van het Republikeins Genootschap
Mevrouw Van Gogh noemde in haar rede ook minister Verdonk van Vreemdelingenzaken die de steun van haar en van haar overleden zoon had. Ook zei ze dat Tweede-Kamerlid Hirsi Ali (VVD) zich niet schuldig hoeft te voelen over Theo's dood. “Hij werd al langer bedreigd”.
“De tijd om te rouwen is nu aangebroken. Wij zullen elkaar nodig hebben. Theo zei altijd: take care. Ik zeg nu tegen u allen: take care voor de toekomst”, besloot ze.