Ten geleide
Het opvoeden van de jeugd behoort tot de meest wezenlijke taken van de mens. Niet alleen van de ouders, maar ook van de maatschappij als geheel. Opvoeden vindt altijd plaats, hetzij bewust of onbewust, hetzij goed, hetzij slecht, en is in die zin dus onontkoombaar.
Tot de zaken die tegenwoordig de grootste aandacht van overheid en burgers opeist, behoren de enorme veranderingen in ons volksbestaan tengevolge van de komst van honderdduizenden vreemdelingen. Ook werden op 11 sept. 2001 alle landen van het Westen geconfronteerd met een manier van denken en handelen die haaks staat op onze eigen cultuur. Wat betekent dit alles voor de jeugd? En voor de opvoeders? En voor de scholen?
De jeugd ondergaat net als de ouderen de enorme spanningen over de ontwikkelingen naar de toekomst. Oriëntatie en informatie zijn daarom van heel groot belang. De opvoeding die altijd al moeilijk genoeg was, heeft er dus nog een nieuwe taak bij gekregen. Want hoe zullen twee totaal verschillende culturen zonder voldoende kennis van zaken van elkaar, straks met elkaar overweg kunnen?
Bij het zoeken naar algemeen aanvaarde waarden en normen en het streven naar integratie worden gemakkelijk enkele wezenlijke zaken uit het oog verloren. Deze waarden zijn in het Westen geworteld in de Bijbel en het christendom, aangevuld door humanistische waarden. Dit heeft geleid tot begrippen als ‘rechtvaardigheid’, ‘vrijheid’, ‘tolerantie’, ‘waarheid ‘en ‘eerlijkheid’, bijvoorbeeld in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Voor de volgelingen van de Koran en de overlevering van Mohammed (Hadith) worden de mensenrechten overschaduwd door de wetten van de sjaria.
Toets de verschillen van de leer
1. Kenmerk van een geloof is, dat het gebaseerd is op iets wat niet zichtbaar is. Het is dus niet rechtstreeks waarneembaar. De kennis over dat onzichtbare moet dan ook vanuit die onzichtbare wereld tot ons komen.
Kennis over het onzichtbare ligt in openbaring
DE KORAN
DE BIJBEL
En niet spreekt hij naar eigen lust. Niets anders is het dan een werkelijk gegeven openbaring. Hem heeft onderricht een geweldige in kracht. (Soera 53:4,5)
Want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar door de Heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken. (2 Petr.1:21)
2. De waarde van iets wordt bepaald door het doel waarvoor het bestemd is. Een gouden beker heeft geen enkele waarde als men in een woestijn stervend is van de dorst.
Zo zou ook het leven van een mens zinloos zijn als het met de dood afgelopen zou zijn. Bij de overgang van het zichtbare naar het onzichtbare wordt de waarde van een mens bepaald vanuit het onzichtbare.
Samenvatting van het doel voor de mens
DE KORAN
DE BIJBEL
Gehoorzaamt Allah en de Boodschapper, opdat u wellicht barmhartigheid geworde. (Soera 3:132
Gij zult de Heere uw God liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf. (Deut.6:5; Lev.19:18, Mark. 12 :29-31)
3. De relatie van Jezus Christus met God is het grote struikelblok tussen moslims en christenen. Is Jezus de Zoon van God? Kan God een Zoon hebben? De Bijbel zegt JA, de Koran zegt NEE.
Waar christenen de Here Jezus erkennen als de Zoon van God, zegt de Koran: “Allah moge hen bestrijden ”(Soera 9:30). Maar in het christelijk geloof staat Jezus centraal: “Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.” (Joh.1:18)
Allah en God, de Vader van de Here Jezus Christus
DE KORAN
DE BIJBEL
Niet is het aan Allah, dat Hij zich een zoon zou nemen. (Soera 19:35)
Immers de Masih, Isa zoon van Marjam is slechts de boodschapper van Allah en Zijn Woord, hetwelk Hij geworpen heeft op Marjam, en een Geest van Hem. … Immers Allah is een enig god; ver is het van Zijn Lofprijzing dat Hij kinderen zou hebben. (Soera 4:171)
Een stem uit de hemel zei: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb. (Mat.3:17)
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. (Joh.3:16)
Niemand weet, wie de Zoon is, dan de Vader, en wie de Vader is, dan de Zoon, en wie de Zoon het wil openbaren (Luk. 10:22).
Iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. (1Joh. 4:3)
4. Dat de normen bij benadering van tegenstanders sterk zullen verschillen bij de islam en het christendom zal duidelijk zijn als we het verschil zien in de beide heilige geschriften.
Benadering van andersdenkenden
DE KORAN
DE BIJBEL
Doch de vergelding van hen, die Allah en Zijn Boodschapper bestrijden en zich beijveren verderf te brengen in het land, is dat zij ter dood gebracht worden of gekruisigd, of dat hun handen en voeten worden afgekapt van weerszijden, of dat zij uit het land verbannen worden. (Soera 5:33)
O gij, die gelooft, bestrijdt de ongelovigen, die u na staan, en laat hen gestrengheid in u vinden. En weet, dat Allah is met de vrezenden. (Soera 9:123)
Wanneer gijlieden dus een ontmoeting hebt met hen, die ongelovig zijn, houwt dan in op de nekken en wanneer gij onder hen een bloedbad hebt aangericht, bindt hen dan in boeien. (Soera 47:4)
Gij zult niet doodslaan. (Ex. 20:13). Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen. (Matt. 5:44) Doet wel degenen die u haten (Luk. 6:27)Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. (Marc.12:31)
Wij zijn dus gezanten van Christus, alsof God door onze mond u vermaande; in naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen. Hem, die geen zonde gekend heef, heeft Hij tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem. (2 Kor. 5:21)
5. De normen voor een huwelijk hangen af van de waarde die men aan het huwelijk toekent, en die waarde is in de Koran anders verankerd dan in de Bijbel.
Wat betreft het huwelijk
DE KORAN
DE BIJBEL
Het huwelijk van Mohammed
En toen gij zeidet tot hem (Zaid zijn geadopteerde zoon), aan wie Allah welgedaan had en aan wie gijzelf welgedaan hadt: Houd uw echtgenoot bij u terug en vrees Allah. . .Toen nu Zaid het vereiste aan haar (zijn vrouw Zaynab) voltrokken had (van haar gescheiden was), hebben Wij u haar tot echtgenoot gegeven, opdat er voor de gelovigen geen belemmering zou zijn ten aanzien van de echtgenoten hunner aangenomen zoons, wanneer deze het vereiste aan haar voltrekken. En de beschikking van Allah is iets wat wordt uitgevoerd. (Soera 33:37)
De mannen zijn opzichters over de vrouwen. Maar zij, van wie gij opstandigheid vreest, vermaant haar en vermijdt haar op de rustplaatsen en slaat haar. Maar indien zij u gehoorzaam worden, zoekt dan geen weg om haar te tuchtigen.(Soera 4:34)
Maar van het begin der schepping heeft Hij hen als man en vrouw gemaakt; daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en die twee zullen tot één vlees zijn. Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. (Mark. 10:6-9)
Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad. (Ef.5:25)
De man kome jegens de vrouw zijn echtelijke verplichtingen na en evenzo de vrouw jegens haar man. De vrouw heeft niet zelf over haar lichaam te beschikken doch haar man; en eveneens heeft de man niet zelf over zijn lichaam te beschikken, doch zijn vrouw. (1 Kor.7:5)
6. Het verschil in waarde wat betreft man en vrouw vindt men terug in wat de Koran en de Bijbel als beeld van de hemel en de hel beschrijven.
Wat betreft de hemel
DE KORAN
DE BIJBEL
En Wij paren hen aan wit- en grootogige gezellinnen (Soera 44:54; 52:20) En gezellinnen met geronde boezem. (Soera 78:33… en wit- en grootogige gezellinnen, gelijk aan ingebedde parelen. (Soera 56:22)
Wij hebben haar nieuw doen opgroeien, en haar gemaakt tot maagden, liefderijk toegewijde gezellinnen, voor de lieden der rechterzijde: een menigte van de vroegeren, en een menigte van de lateren. (Soera 56:35-40)
Er zijn daar gezellinnen, die haar blik neerslaan, welke geen mensenkind vóór hen, noch een djinn-wezen heeft bezoedeld. (Soera 55:56,74)
Immers in de opstanding huwen zij niet en worden zij niet ten huwelijk genomen, maar zij zijn als de engelen in de hemel. (Mat.22:30)
Jaagt naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien. (Hebr. 12:14)
En in haar (het nieuwe Jeruzalem) zal niets onreins binnenkomen. (Openb. 21:27)
God, Die te rein van ogen zijt om het kwaad te zien, en die het onrecht niet kunt aanschouwen. (Hab. 1:13)
Wat betreft de hel
DE KORAN
DE BIJBEL
Wie Allah leidt, die is de rechtgeleide, maar wie Hij doet dwalen, diegenen zijn de verliezers. En voor de Djahannam (de hel) hebben Wij geschapen velen van de djinn en de mensenkinderen." (Soera 7:178-179)
En geen is er onder u of hij zal in haar (de hel) neergaan; dat is voor uw Heer een afgedaan besluit. Daarna zullen Wij hen verlossen, die geloven, en de onrechtdoeners in haar geknield laten. (Soera 19:71,72)
Jezus zeide: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven. (Joh.5:24)
Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. (Rom.8:1)
Verklaring van enkele begrippen
De islam, volgens de Koran
Het christendom volgens de Bijbel
Islam
Het woord ‘islam’ betekent ‘onderwerping’ van de hele persoonlijkheid aan Allah.
Moslim
Het woord ‘moslim’ betekent iemand die zich in woord en daad onderwerpt aan de wil van Allah. Daartoe uit hij vijfmaal daags zijn geloof met de woorden: “Er is geen god dan Allah en Mohammed is zijn profeet.”
Allah
Allah is een algemene naam voor God, net als het Hebreeuwse Elohim of het Griekse Theos. Historisch gezien is de Allah die de stam van Mohammed vereerde, de maangod (vandaar de wassende maan als het symbool van de islam).
Mohammed
Mohammed werd in 570 in Mekka geboren als afstammeling van Abrahams zoon Ismaël.
Op de leeftijd van 40 jaar kreeg hij een visioen dat hij later toeschreef aan de engel Gabriël, die hem gedurende de volgende 23 jaar de Koran heeft gedicteerd.
De vijf zuilen van de islam zijn:
iman: geloven in één God en dat Mohammed zijn profeet is
salat: vijf maal daags geknield bidden met het aangezicht naar Mekka
sijam: vasten van zonsopgang tot zonsondergang gedurende de maand Ramadan.
zakat: geven van aalmoezen aan de armen
hadj: eenmaal in je leven een bedevaart maken naar Mekka.
Door deze godsdienstplichten te vervullen wordt de moslim zich bewust van Allah en stelt hij zich open voor diens zegeningen
Christus
Christus betekent ‘de gezalfde’ , dwz koning. Het is de vertaling van het hebreeuwse Messias.
Christen
De naam Christen werd voor het eerst geven in Antiochië aan de volgelingen van Christus gegeven. (Hand.11:26)
Vrucht van de Geest
De vrucht van de Heilige Geest is: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw zachtmoedigheid, zelfbeheersing. (Gal.5:22).
Wederomgeboren
Vanuit het Grieks letterlijk: ‘van boven geboren’ of ‘opnieuw geboren’.
Jezus zeide: ‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.’ (Joh.3:3)
Men kan pas de geestelijke dingen van de Here God begrijpen als men de Heilige Geest in zijn hart ontvangen heeft. Daarvoor is nodig dat men zijn zonde belijdt en de Here Jezus er voor dankt dat Hij de straf gedragen heeft en Zijn bloed daarvoor heeft willen storten.
Liefhebben
Het bijbelse begrip liefhebben betekent een gericht zijn op het welzijn van de ander, ondanks de eigen gevoelens. Daarom worden alle geboden samengevat als: “Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en emt geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten”, Matt. 22:37-40
Het Evangelie van de Bijbel
Alles wat de mens moet weten over het leven nu en het komende leven, is in de Bijbel geopenbaard. Hieronder geven wij de beknopte inhoud weer van het Evangelie van Jezus Christus, dat u ook kunt lezen in het boekje ‘Genade alleen’, dat bij ons verkrijgbaar is.
Korte inhoud van het Evangelie
1. Het Evangelie begint met een begrip van God. Hij is heilig en rechtvaardig; Hij is liefdevol en barmhartig; Hij is waarachtig en getrouw. Hij is de Schepper van hemel en aarde; bij Hem is eeuwige vreugde en die vreugde heeft Hij voor de mensen bestemd, als een goddelijk geschenk.
2. De mens is door God geschapen, maar is door overtreding een zondaar geworden, afgezonderd van God en vallend onder het kwaad, dat leidt tot de dood. Hij kan zichzelf niet bevrijden en kan ook de hemel niet verdienen, wat hij ook probeert.
3. De Bijbel leert dat God van ons houdt en het beste voor ons zoekt, want Hij is liefde. Maar . . . God is heilig en rechtvaardig en dus moet Hij de zonde straffen. Moet God nu de zonde door de vingers zien, vanwege zijn liefde? Of moet Hij de zonde aan alle mensen vergelden met de dood?
4. Antwoord: God brengt zijn liefde en rechtvaardigheid samen in zijn Zoon, Jezus Christus. Aan het kruis heeft Hij de straf gedragen die voor ons was bestemd; nu kan Gods liefde doorgaan naar ieder mens die Zijn naam aanroept, als was er geen zonde gebeurd.
Zelf deelhebben aan het Evangelie
1. Het aannemen van deze boodschap heet ‘geloof’ en dat betekent:
- Voor waar houden wat God in de Bijbel zegt over zichzelf, over de schepping en de mens.
- Vertrouwen in Jezus Christus voor de vergeving van je zonden en eeuwig leven.
2. Een mens kan pas echt op God vertrouwen als Hij beseft dat hijzelf tekort schiet en dat geen ander mens hem kan helpen dan alleen Jezus Christus, die voor ons mens geworden is.
3. Wanneer iemand beseft dat hij een zondaar is, zal hij inzien dat hij zich moet omkeren van zijn eigen wegen om voortaan Gods weg te gaan. Dat is niet een heel stelsel van geboden en verboden, maar een nieuw leven in de navolging van Jezus Christus.
4. Jezus Christus is de Heiland, die door zijn kruisoffer de mens met God verzoent. Maar Hij is ook de Heer, die ons leven bepaalt. Dat is geen doodlopende weg, maar een weg tot het Leven dat al op aarde begint en met de opstanding doorgaat tot in eeuwigheid.
5. God wil dat de mensen dit zeker weten. Hij biedt ons in Christus zijn geschenk aan en wie dat van Hem aanneemt, gaat niet verloren in dood en hel maar heeft eeuwig leven.
Verdere informatie
Meer over de islam kunt u onder meer lezen in de brochure ’Twee gezichten, één islam’: wat iedere Nederlander (christen, moslim of anders) van de islam dient te weten.
Zo wordt een maatschappij wordt beschouwd als Dar al-Islam (Huis van Islam) wanneer de scheiding tussen moskee en staat is verdwenen en de sjaria is ingevoerd onder afschaffing van alle andere wetten.
Zolang er geen mondiale salem heerst, is de islam in staat van oorlog met alles wat niet valt onder Dar al-Islam. Alle landen die niet-islamitisch zijn verkeren in de Dar al-Harb ofwel het huis van oorlog. De djihad (‘inspanning‘ of ‘heilige strijd‘) is erop gericht hieraan een einde te maken.