Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

moskee en programma

• loe

Waarom legt men de moskeebesturen geen plicht op om een programma op te stellen waarin ze de plicht tot inburgering voor een (groot) deel op zich nemen (ze mogen zich deze plicht zelf ook wel opleggen hoor)? Slechts met behulp van de islamitische geestelijke leiders kan een brug geslagen worden om de multiculturele samenleving een acceptabele vorm te geven.

• petra

Mee eens. Deze geestelijken bereiken ook moslimjongeren. Veel mensen denken dat het wel los loopt met het religieus fanatisme onder moslimjongeren. Het feit dat een procent of tachtig van hen Ramadan viert (wat mij betreft vrij verregaand religieus gedrag) geeft naar mijn mening aan dat het anders ligt. Hoeveel katholieke jongeren vasten rond carnaval? Zeker geen tachtig procent.

• Teyco

Ik denk dat men overschat over de aantal jongeren dat naar moskee gaat, Ramadan is geen goede afspiegeling ervan immers je vast niet in een moskee maar gewoon in het dagelijks leven , daarbij is het ook moeilijk te onlopen indien thuis iedereen aan de ramadan doet, indien je niet vast ben je een eenling in je eigen huis en ik denk dat de ouders dat hun kinderen niet in dank afnemen…

zo kom je wel aan die 80%

Het idee om inburgeringscursussen aan imam over te laten lijkt me geen goed idee aangezien die mensen vaak van buiten NL naar NL worden gehaald en zelf vaak geen goed woord NL spreken….maar de intentie is goed, jullie denken tenminste na voor een goede oplossing…

men zou wel kunnen pleiten om die cursussen daar te houden met mensen uit eigen kringen die wel de taal beheersen, voelen ze zich thuis en zullen waarschijnlijk beter inzetten om het eea te leren:-)

• petra

Ik denk inderdaad dat dat moskeebezoek onder jongeren niet al te hoog is, maar waarschijnlijk bereiken zaken die in de moskeeen worden gezegd hen gedeeltelijk via hun ouders, in woord/daad. Het zou denk ik goed zijn wanneer vertegenwoordigers van gematigde islam (zoals die twee geestelijken in Egypte, daar zeer populair) als voorganger zouden kunnen optreden in plaats van de import imams uit de meer reactionaire delen van Marokko.

Het is in dit verband opvallend dat de Turkse nederlanders over het algemeen gematigde mensen zijn, iets dat volgens mij mede te danken is aan het feit dat zij hun imams niet om de vijf jaar inwisselen voor een reactionaire.

• Teyco

In Turkije heb je Milli Gorus een landelijke instelling die imams opleiden op HBO nieveau…daarbij is in turkije staat en geloof gescheiden en is men zeer alert op haatdragende uitspraken of verradikalisering ervan…..ik denk dat daarom de turkse imams veel gemtigder zijn..

• Excalibur

Quote: Het is in dit verband opvallend dat de Turkse nederlanders over het algemeen gematigde mensen zijn, iets dat volgens mij mede te danken is aan het feit dat zij hun imams niet om de vijf jaar inwisselen voor een reactionaire.

Ik hoorde vorige week op BNR dat Turkse Moskeën centraal worden bestuurd vanuit Turkije en dat Marokaanse Moskeën dat niet worden. Deze centrale leiding beslist wat er mag worden gezegd en wat niet. Er wordt dus geen centraal beleid uitgevoerd in Marokkaanse moskeën en daarom kunnen ook allerlei radicalere opvattingen worden gepredikt.

ps.Ik ben het met je eens dat de Turkse NL veel gematigder overkomen.

Wellicht komt dat ook omdat Turkese Nederlanders over het algemeen maatschappelijk beter slagen??

Hierdoor is hun status hoger en is er minder een voedingsbodem voor haat jegens het Westen??

Gegroet