Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Gaat de democratie er in de toekomst aan?

• Frieda47S28

zo 7 nov 2004, 13:38

'Koning Marokko moet

optreden tegen extremisme'

HILVERSUM - Koning Mohammed VI van Marokko moet optreden tegen terreur door voormalige landgenoten in Nederland. Hij moet duidelijk maken dat zijn land geen ‘exporteur van moordenaars’ wil zijn. Dat zei eurocommissaris en oud-VVD-leider Bolkestein zondag in het tv-programma Buitenhof naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh.

Foto: REUTERS

In zijn ogen zal de Nederlandse regering Marokko hiertoe moeten oproepen. Mohammed VI moet zijn landgenoten tot orde roepen omdat zijn land geëmigreerde burgers blijft beschouwen als Marokkanen over wie hij zijn gezag kan laten gelden, zo stelde Bolkestein.

De oud-VVD-leider was een van de eersten die hamerde op integratie van moslims. Hij schetste in Buitenhof een ontwikkeling dat binnen de vier grote steden allochtonen in de meerderheid zullen zijn, met daarbinnen een overheersende rol voor de islam. Bolkestein vindt dat “onheilspellend” . De islamitisch geïnspireerde moord op Van Gogh ziet Bolkestein “ als een beginnend teken van intimidatie” Het doet hem denken aan de Tweede Wereldoorlog, toen er door de Duitse bezetting ook “een verminderd gevoel van vrijheid” was

• Teyco

ik snap niks van Bolkestein…wat heeft koning van marrokko hier mee te maken terwijl die zelf kampen met terroristische aanslagen waarbij meer dan 20 mensen het leven lieten….meneer de koning heeft wel meer aan zijn hoofd om verantwoording af te leggen over een marrokaan die heir geboren en getogen is….alsjeblief zeg…

• romke van dijk

Nou breekt mijn klomp.

Ik vond het destijds dapper dat Bolkestein de discussie aan durfde te slingeren maar ik denk toch echt dat de nederlanders hier wel iets meer hadden dan een “verminderd gevoel van vrijheid” tijdens WOII.

Wat een ondermaatse vergelijking.

• dribibu

Mohammed B. heeft een Marokkaans paspoort en is daarmee dus een onderdaan van de Marokkaanse koning.

Ik zou het een goed gebaar vinden als de Koning zich er mee zou gaan bemoeien.

• J Borgers

Als de Koning migranten beschouwd als zijn onderdanen zou ik haast zeggen het is zijn plicht omdat te doen, waarom niet?

• Teyco

iedere kind dat geborren wordt van marrokaanse ouders krijgt automatisch marrokaans paspoort..en het geen wat jullie vragen zou toch duidelijk moeten zijn nogmaals aangezien zij ook te kampen hebben met undamentalisten en daar meer doden vallen dan hier…of niet soms