Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Goede vraag waar begon het!!!!!!!!

• J Borgers

Het begon in de begin jaren 60, voor 1960 was Nederland verzuult, de gang naar de kerken was normaal en gebruikelijk.

In de jaren 60 kwam er een omslag alles mocht en alles kon, de kerk en het geloof werd afgezworen, waarden en normen werden met voeten getreden.

Er kwam een andere nieuwe wereld en gewoonte voor in de plaats, vele zaken wat nooit kon werden doorbroken taboe bestond niet meer.

En nu kan je je afvragen of aan die vrije gewoonte een hald geroepen kan worden, nee dan ga je op je bek.

En wat zie je nu na 1960 vele nieuwkomers die anderen normen en waarden hebben, en daarbij een sterk geloof, zij willen terug na voor 1960 of zelfs nog verder.

En dat gaat niet meer er is geen terug keer meer mogelijk.

Het is niets bezonders dat de Islam word aangevallen, zij word als oude wets gezien, de aanval op de Islam is niet iets wat een uitzondering is.

Vele zijn te jong om te weten dat de aanval op het RK geloof veel erger is geweest.

Zelfs in 1985 bij het Paus bezoek ging het er heftig aan toe, met name door extreeme jongeren, de Kerkvorst werd zelfs op TV bespottelijk gemaakt met het programa Popie Jopie.

Er hoeft geen ophef te zijn het is de gewoonste zaak van de wereld geworden, dat geloven van welke geloof dan ook word aangevallen.

Of je het er nu mee eens bent of niet het zij zo.

• Teyco

of het destijds erger was betwijfel ik…..

daarbij is er ook een groot verschil namelijk dat daar mensen met het zelfde achtergrond/ras elkaar op deze punten aanvalden….en niet mensen die eerst tollorantie toonden en vinden/vonden dat vrijheid van religie belangrijk is/was om vervolgens na 09-11 de roer 180 graden om te gooien en vervolgens mensen van niet de zelfde etnische achtergrond gingen wijzen op wat wel en niet kan (in hun eigen geloof die zij niet praktiseren..)……

kijk NL heeft zijn tijd gehad om te ontplooien, dat hebben deze mensen nog niet gehad, wij willen ook onze dolle mina's (dolle fatma's) die leuzen roepen als baas in eigen buik enz enz….

alleen dat moeten wij zelf doen en dat gaat ook wel komen, men kan niet verwachten dat dat nu in eens moet gebeuren omdat er een andere regering is en er bepaalde gebeurtenissen hebben afgespeeld waardoor men vind dat het moet…

destijds met de gastarbeiders zijn hier de meest primitieve plattelandsbewoners van die landen hier heen gekomen, dit zijn niet mensen uit de stad…..die mensen waren al conservatief en met de vrijheden die ze hier zagen zijn ze nog een paar stappen terug gegaan…….veel islamieten constateren dat indien ze terug gaan op vakantie dat hun dorpsgenoten verder zijn dat zij hier in een vrije land zijn, dit komt omdat het daar normaal is dat je met je tijd mee gaat…..terwijl onze ouderen in de beel en waan blijven van het moment toen ze hun vaderland verlieten…

ik ben van mening dat er wel een hoop is bereikt maar dat dit allemaal niet meer meeteld na die gebeurtenissen van de afgelopen jaren……want het is nog niet genoeg….en dat klopt maar dat komt met de jaren…niet met het kabinet balkenende…

• J Borgers

Het is een goed verhaal, maar reken er op dat het in die tijd heftiger aan toe ging dan nu het geval is, het RK geloof werd met voeten getreden, mijn vaste overtuiging is praat nooit over het geloof van mensen, laat ieder in zijn eigen waarden, wil je geloven goed wil je dat niet ook goed, en daar buiten zijn wij alle mensen,en niemand heeft het recht om een ander zijn leven te beroven.

• Teyco

mag ik je wat vragen meneer Borgers…

stel voor dat je medelandgenoot die misschien ook geloofde in het geen waar jij in geloofd, je relegie ter discussie steld….kijk dat is al erg…vooral als het op een schokkende manier moet omdat alles gezegd mag worden…kijk dit is al een vervelende situatie…..

maar stel nu eens voor dat iemand met een ander geloof, ander uiterlijk, andere achtergrond dit zou doen, en dit ook op schokkende wijze door jou geloof als een achtelijke cultuur af te schilderen….is dat niet vervelender??

kijk ik kom uit turkije, ik wil turkije niet als een westers land noemen maar of je het geloofd of niet wij zijn al sinds het onstaan van de republiek tukrije bezig met het worstelen met onze fanatieke gelovigen, er zijn menig dichters, juornalisten, schrijvers, mensen uit de politiek, zangers, buitenlanders vermoord voor die discussie….we hebben buiten het PKK/Cadec probleem ook hezbollah en andere fanatieke stromingen zoals DHKPC enz enz in ons land….we hebben daar in de strijd tegen terrorisme 30.000 mensen verloren…

in turkije mag men in openbare gebouwen nog geen eens een hoofddoek dragen…allemaal voorbeelden van een worsteling van moslims met hun eigen identiteit….wij hebben geen nieuwe testament…

maar geloof me dat er wel een gematigde vorm is en zal komen, dit kan mijnsinzien maar op een manier bereikt worden en dat is door educatie….zelfontplooing…..en dat kost tijd…

geloof me nou als ik zeg dat de moslims zelf het meest last hebben van die fundamentalisten, alles wat turkije bijvoorbeeld aan akties ondernam werd altijd door het westen bekritiseerd omdat het te harde maatregelen waren, daar benik het trouwens volkomen mee eens, echter vroeger was het makkelijk praten omdat het allemaal ver van mijn bed show was….ik denk dat men nu wel weet wat men destijds bedoelde…