Al 20/25 jaar geleden uitte ik kritiek op het aantal( en op de manier hoe men zich opstelde ten opzichte van onze samenleving) mensen van buiten Europa dat zich hier vestigde.
Vanuit alle hoeken werd ik toen als racist bestempelt, ook door onze regering die mijn soort uitlatingen racistisch vond. Zelf vond ik dat helemaal niet want het kon er bij mij niet in dat deze mensen net zo als ik waren,dachten en leefde, immers zij waren met heel andere normen en waarden opgevoed.
Bovendien kwamen zij nog vaak uit achtergebleven gebieden.Velen konden niet lezen of schrijven en hadden amper enige opleiding gehad.Ik spreek nu in het verleden maar de situatie is in sommige gevallen nog steeds niet verandert.
Niet zo lang geleden ( 2 maanden)is er een Marokaanse familie naast mij komen wonen waarvan de (jonge)man in Nederland is geboren maar een echtgenote uit Marokko heeft gehaald die ook niet kan lezen en schrijven, geen woord Nederlands of Engels spreekt.Ik heb nooit gezegt dat deze mensen slechter waren maar wel anders. Als ik nu hoor wat men allemaal durft te zeggen en dan vooral na de moord op Pim Fortuijn heb ik mij altijd zeer behoudend opgesteld. Wat ik eigenlijk duidelijk probeer te maken is het simpele feit dat men hier zonder enige screening iedereen heeft binnen gelaten. Niet alleen assielzoekers maar allerlei mensen die om economische redenen naar ons land zijn gekomen of eigenlijk gehaald. Bruynzeel is 1 van de bedrijven die een hoop mensen heeft geronselt in Noord Afrika. Men heeft nooit eisen gestelt, dit is toch een rare zaak. Ieder land die emigratie toestaat stelt een aantal eisen, de taal kunnen beheersen , bij geen eigen kapitaal een in het land verblijfend familielid of andere persoon die borg staat etc etc. Ik weet van een familielid hoe streng de regels zijn als je naar Australie wil, en ik spreek dan over 1963, toen al waren er regels.