De afgelopen 2 dagen is alleen de Islam als geloof het mikpunt. Ik vraag met af wat geloof met moord te maken heeft. Geloof wordt ook nu weer als excuus gebruikt om andersgezinden in discrediet te brengen. In de Bijbel is net zoveel geweld te lezen als in de Koran. Als Christenen hebben we de Kruistochten naar Palistina toch ook uitgevoerd, de Beeldenstorm hebben we gekend, recentelijker de westerse en “christelijke Hitler” en nog recentelijker het voetbalvandalisme. Waarom is de Islam nu geweldadiger dan ons eigen Christelijk Geloof. Er is geen verschil. Mensen geven interpretaties aan geloof en proberen daarmee hun eigen misdaden en hang naar geweld goed te praten. Er zijn goede en slechte mensen en dat heeft niets te maken met geloof of nationaliteit. Theo van Gogh heeft bewust mensen gediscrimineerd en gekwetst door zijn taalgebruik, dat heeft niets met open en eerlijkheid te maken of vrije meningsuiting. Maar is ook een vorm van uitlokking tot mogelijk geweld, wat zich nu tegen hemzelf heeft gekeerd. Hiermee spreek ik de daad niet goed, ik ben absoluut tegen geweld in welke vorm of door wie dan ook. Zo ook tegen elke vorm van fundamentalisme of extremisme. Als men bewust en bij zijn volle verstand mensen diep krenkt en kwetst, vind ik dat net zo verwerpelijk als de trekker van een pistool overhalen of een mes gebruiken. De punt van een pen kan net zo moordend zijn als een wapen, alleen wordt dat niet zo ervaren, want men brengt toch immers niemand om? Of toch, kan men iemand zo diep verwonden dat er kortsluiting ontstaat?