Mmmm, hoewel ik je gedachtengang begrijpelijk vind, denk ik dat je de plank toch een klein beetje mis slaat. Het is erg makkelijk om marrokanen (of andere allochtonen) te verwijten dat zij zich niet aangepast hebben, maar wij hebben dit in het verleden ook nooit van deze mensen verlangd, toen wij ze naar NL haalden om de klussen te doen die wij zelf niet wilden doen. Bezoek eens NLers die geemigreerd zijn naar Canada een jaartje of 30 geleden, en kijk hoezeer ZIJ zich aangepast hebben aan de Canadese cultuur (NIET/NAUWELIJKS)…
Persoonlijk ben ik er voorstander van om de eisen voor “nieuwe” NLers te verscherpen en vind ik het inderdaad ronduit belachelijk dat onze regering het klaarblijkelijk niet nodig vind mensen de keus te geven OF de NLse nationaliteit OF de Marrokaanse (of welke dan ook). En pleit voor een soort van “ examen” zoals dit in bijv de VS gehanteerd wordt om aan te tonen dat deze mensen voldoende kennis hebben van de NLse cultuur en taal voordat zij de NLse nationaliteit krijgen.
Maar, ik vind dat een ieder het recht heeft zijn geloof te beleiden en zie daarin geen verschil tussen het bezoeken van een moskee, of een christelijke kerk. Ik persoonlijk bezoek beiden niet en erger me niet erger aan het horen van de uitnodiging tot het vrijdagmiddaggebed van een moskee dan aan de kerkklokken van gereformeerde kerken op zondag. Geloofsbeleiding is ook een vorm van vrije meningsuiting.
Ben het wel met je eens dat hierin grenzen zijn, en dat we niet zo tolerant moeten zijn allochtonen volledig hun eigen cultuur te laten behouden zoals dat tot op heden in NL gepredikt werd/wordt door de gevestigde orde, met alle gevolgen van dien. Maar om nu te zeggen ALLE buitenlanders het land uit…….nee, dat vind ik een beetje kortzichtig.
Vrees alleen dat het een complex probleem is dat door zijn oorsprong in het verleden niet zo 123 op te lossen is met een paar aanpassingen NU.
Moord, op WELKE gronden dan ook mag niet, NOOIT!!! En zeker in het geval van van Gogh, die ik persoonlijk af en toe ook te ver vond gaan in zijn manier van uiten had hiervoor nooit op deze manier van het leven mogen worden beroofd. Niet door een Marrokaan, niet door een NLer, door NIEMAND. De enige echte juiste reaktie was geweest hem op dezelfde manier met woorden te wijzen op dat wat je wel/niet met hem eens was.
Denk dat veel van de berichten hier erg getekend zijn door de ontstane emoties door deze laffe moord, maar denk dat het juist om tot een helder oordeel te komen van belang is niet net als de dader alleen onze emoties te laten spreken, maar vooral ons gezonde verstand. En wat dat betreft zijn we het denk ik wel eens, het is tot hier EN NIET VERDER.
Grenzen moeten er gesteld worden en justitie moet op alle vlakken eens wat hardere straffen uit gaan delen, al ben ik bang dat zelfs dat in het geval van de gekken niets uitmaakt…….