De dodelijke aanslag van gisteren op Theo van Gogh heeft me lam geslagen.
Het is volslagen gestoord om op basis van geloof zo'n daad te plegen, temeer omdat het alle beginselen van de Islam ondermijnd. Het is verschrikkelijk dat er nu een toenemende haat wordt gecreeerd richting moslims in het algemeen en fundamentalisten in het bijzonder.
Ik hoop van harte dat binnen de moslim gemeenschap een soort verlichting zal ontstaan waarbij de huidige generatie moslims nu eens hun geloof zouden moeten beleiden in een vredeliefende, open sfeer. Niet alleen meer trouwen binnen eigen geloof, meer sympathie en begrip voor andere (on)gelovigen, meer controle vanuit de moskee en gemeenschap op gedrag en uitlatingen van moslims, de positie van de vrouwen in conservatieve gezinsstructuren verbeteren, nooit meer fanatieke uitlatingen (en aanslagen) tegen homo's, vrouwen, ongelovigen, Bert & Marja en van Goghen!
Laat er toch eens een breed platform van moslims opstaan die de boel eens aan de hand neemt en aangeeft dat het prima samenleven is in dit land, waar we de nadrukkelijke invloed van katholieke en protestanten op het land en haar bewoners al lang achter ons hebben gelaten. Zorg voor een moderne, verlichte, open manier om je geloof te beleiden of durf het achter je te laten, dan kan ook …
Op deze manier bereiken we meer dan met de vele, grimmige “aanpak reacties” die ik nu om me heen hoor en zie.
@!#$ Theo, wat hebben ze gedaan?
Gusto