helemaal mee eens.
ook vind ik dat er wel verschil was tussen de moord op Pim F. en die op Theo van Gogh; Fortuyn zou daadwerkelijk macht krijgen om zijn mening om te zetten in overheidsbeleid. Dan is een moord nog niet goed te praten, maar de ‘bedreiging’ die er in de ogen van Volkert uitging van Fortuyn was een heel andere dan die er van Theo van Gogh uit ging. Theo van Gogh gaf alleen maar zijn mening en ging geen overheidsbeleid maken. Bovendien was hij kunstenaar en dus in zekere zin ook de nar van de politiek. Maar fundamentalisten (religieus, links of rechts) kenmerken zich nu eenmaal door een totaal gebrek aan humor of relativisme.
Het is van groot belang als extremisten en fundamentalisten die neigen naar geweld, hard worden aangepakt maar tegelijk moeten er geen groeperingen worden gestigmatiseerd, want juist uitsluiting uit de samenleving en stigmatisering kan jongeren in de armen van zulke bewegingen drijven. Laten we ook niet die extremisten in de kaart spelen door te doen alsof zij de islam vertegenwoordigen.
De islam van mijn eigen vrienden roept niet op tot moord en al helemaal niet in de ramadan. Creatief met Koran noem ik die terroristen - dat hebben ze vast geleerd van hun extremistische christenbroeders de Ku Klux Klan.
Inge
Simply Ed schreef:
>
> Ervan uitgaand dat deze moord gepleegd is door een
> fundamentalistische moslim bedacht ik de kreet boven dit
> bericht.
> Slechts een paar jaar geleden waren er in Europa de
> kruistochten, ook veroorzaakt door fundamentalistische
> geloofsopvattingen.
> Volkert van der G was ook een fundamentalist in zijn
> opvattingen.
> Jammer dat de moslims nu over één kam worden geschoren, maar
> wel volledig begrijpelijk. Wat mij betreft mag de AIVD alle
> bekende fundamentalisten oppakken en in zee dumpen; zij
> vormen een toekomstig gevaar. Ik denk dat Geert Wilders nu
> een hoop stemmen zou pakken bij verkiezingen.
> Door dit soort moorden zal het extreem rechtse denken (ook
> een vorm van fundamentalisme) aangewakkerd worden, waardoor
> de tegenstelling verhard worden. Ik wens de regering veel
> wijsheid en vooral daadkracht toe.