AIVD-tolk lekte ook naar AEL

Kustaw Bessems, Trouw, 9 april 2005

AIVD-tolk Outman ben A. wordt er nu ook van verdacht dat hij geheime informatie doorspeelde naar de omstreden Arabisch Europese Liga. De lekzaak blijkt enorm.

Volgens het openbaar ministerie stuurde de medewerker van de inlichtingendienst AIVD, die in september werd aangehouden, een e-mail aan AEL-lid Said Bellari. ,,Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat personen met wie jij telefonisch contact hebt, worden afgeluisterd in een onderzoek naar radicalisering en terrorisme'', luidde de mail. Het OM maakte dit gisteren bekend op een tussentijdse rechtszitting in Rotterdam.

Ben A. mailde Bellari ook dat een belangrijke figuur binnen de AEL, verantwoordelijk voor het huren van ruimtes, voor de AIVD spioneerde. Deze persoon zou notulen hebben doorgespeeld. De geheime dienst zou verder tijdens vergaderingen van de AEL ook ‘meekijken en meeluisteren met behulp van technische snufjes’. Ben A. gebruikt voor ‘geheime dienst’ het Arabische woord. De AEL noemt hij ‘A..L’.

Per post ontving Bellari nog een uitgetypte weergave van een afgeluisterd telefoongesprek.

Bellari is voorzitter van de Unie van Marokkaanse academici en hbo'ers. Hij werd bekend toen hij begin 2003 AEL-leider Abou Jahjah voor het eerst naar Nederland haalde. ,,Ik ben tegen mijn wil in deze zaak betrokken'', zegt hij. Ben A. is een vriend van zijn broer. ,,Zo ken ik hem. Ik wist niet dat hij bij de AIVD werkte.''

De voorzitter van de AEL Nederland, Nabil Marmouch, zegt dat hij niet verrast is dat zijn organisatie in de gaten werd gehouden. Maar hij heeft hierover nooit informatie ontvangen. Hij zegt Ben A. niet te kennen. Op de vraag of hij wel eens heeft gemerkt dat iemand was geïnfiltreerd, wil hij niet ingaan.

Bekend was al dat Ben A. twee AIVD-stukken heeft gelekt naar een groep vermoedelijke moslim-extremisten in Utrecht. Ook stuurde hij informatie naar de zogenoemde Hofstadgroep, volgens de AIVD het netwerk rond Mohammed B., de verdachte van de moord op Theo van Gogh.

Een huisgenoot van Mohammed B. ontving een verslag van een afgetapt telefoongesprek. Een andere goede bekende kreeg een samenvatting opgestuurd van het AIVD-onderzoek naar de Hofstadgroep.